سرمایه گذاری در آلمان

شرایط سرمایه گذاری در آلمان

سرمایه گذاری در آلمان یکی از روش های مهاجرتی تعریف شده در این کشور بوده که برای متقاضیان دارای سرمایه، سوابق کارآفرینی و تجربه مدیریت اقتصادی مناسب می باشد. راه های سرمایه گذاری در این کشور مانند سایر کشور ها برنامه های متعددی است و به طور کلی متقاضیان امر سرمایه گذاری در سایر کشور ها اهدافی همچون کسب اقامت آن کشور، شروع یک کسب و کار جدید، توسعه کسب و کار فعلی و کسب سود را دنبال می کنند.

پیش از آشنایی با روش های سرمایه گذاری در آلمان آشنایی مختصر با این کشور خالی از لطف نخواهد بود کشور آلمان که در اروپای مرکزی واقع شده و پایتخت آن برلین است، با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان شناخته می شود و در تقسیمات سیاسی خود دارای 16 ایالت می باشد.

برای سرمایه گذاری در هر کشوری لازم است از قوانین و شرایط به روز آن آگاهی داشته باشد. قوانین سرمایه گذاری در آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و مواردی همچون مالیات ها، ساختار و برنامه ها همواره در حال تغییرند. به همین جهت توصیه می شود متقاضیان همواره آخرین اطلاعات لازم را کسب نمایند.

روش های سرمایه گذاری

روش های سرمایه گذاری در آلمان

همان طور که قبلا اشاره شد، در هر کشوری با توجه به ویژگی ها و پتانسیل های موجود در آن کشور، روش های مختلفی برای سرمایه گذاری تعریف شده است. سرمایه گذاری در آلمان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روش های گوناگونی برای آن در این کشور وجود دارد.

علاوه بر آن ویژگی های شخصی از جمله سوابق کارآفرینی و مدیریت اقتصادی متقاضیان نیز در انتخاب روش سرمایه گذاری موثر می باشد. به طور کلی روش های سرمایه گذاری در کشور آلمان را به 2 گروه می توان تقسیم کرد که بر مبنای هدف سرمایه گذاران نیز می تواند تعریف شود.

یک گروه آن دسته سرمایه گذاری است که امکان دریافت اقامت دائم و در نهایت تابعیت این کشور را در پی دارد. گروه دیگر سرمایه گذاری هایی محسوب می شود که هدف از آن صرفا کسب سود بوده و منجر به دریافت اقامت آلمان و تابعیت این کشور نخواهد شد البته هر متقاضی با توجه به میزان سرمایه ای که در اختیار دارد، می تواند در این کشور سرمایه گذاری نماید.

اما بر اساس نوع طرح توجیهی اقتصادی یا Business Plan در نظر گرفته شده، امکان سرمایه گذاری در آلمان از طرق مختلفی مانند ثبت شرکت سهامی خاص، ثبت شرکت سهامی عام، تاسیس و ایجاد کسب و کار های شخصی و خانوادگی و دیگر روش های سرمایه گذاری وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک

سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید ملک

یکی از روش های سرمایه گذاری در آلمان خرید ملک است که مانند اغلب کشور های دنیا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن شناخته می شود. البته در تعداد زیادی از کشور های دنیا، قوانین سخت گیرانه ای برای خرید ملک به وسیله شهروندان خارجی وضع شده است اما خرید ملک در آلمان به منظور سرمایه گذاری در این کشور، هیچ گونه محدودیتی برای شهروندان غیر آلمانی نخواهد داشت.

به طوری که حتی اگر فردی در آلمان اقامت نداشته باشد نیز امکان خرید ملک در این کشور را دارد. آلمان یکی از کشور های ناحیه اروپا بوده که مقررات و ضوابط تسهیل کننده ای برای سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در نظر گرفته است.

سرمایه گذاری در آلمان از طریق خرید ملک از هزینه های نسبتا مناسبی برخوردار بوده و کاملا مقرون به صرفه می باشد. مانند همه کشور ها قیمت ملک در آلمان و میزان سرمایه لازم برای خرید آن در این کشور به محل قرار گیری ملک از نظر شهر و موقعیت آن بستگی دارد. به عنوان مثال در شهر های مهم این کشور مانند مانند برلین، مونیخ، هامبورگ و… به طور متوسط قیمت املاک 50 درصد از دیگر نقاط این کشور گران تر است. البته نکته ای که متقاضیان بایستی در نظر داشته باشند این که، سرمایه گذاری به روش خرید ملک در آلمان منجر به اخذ اقامت و تابعیت این کشور نمی شود.

سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری در آلمان از طریق ثبت شرکت

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در آلمان، ثبت شرکت در این کشور می باشد. همان طور که اشاره شد، کشور آلمان برترین قدرت اقتصادی اروپا و صنعتی ترین کشور این ناحیه، قطعا به عنوان انتخاب نخست انجام امور اقتصادی و تجاری، ثبت شرکت و سرمایه گذاری در قاره اروپا محسوب می شود.

بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته در سال های اخیر بیش از 70 درصد شرکت های بین المللی، مقصد اول خود را به منظور سرمایه گذاری در قاره اروپا، کشور آلمان انتخاب کرده اند. در نتیجه ثبت شرکت در این کشور از مزایای بسیاری برخوردار بوده و توسعه و سودآوری را برای صاحبان شرکت ها به همراه خواهد داشت.

نکته قابل توجه اینکه بر اساس ضوابط و مقررات ثبت شرکت در آلمان متقاضیان خارجی و شهروندان سایر کشور ها با سرمایه گذاری در آلمان در از طریق ثبت شرکت امکان دریافت اقامت دائم و در نهایت تابعیت این کشور را به دست می آورند.موضوع دیگر وجود نیروهای تحصیل کرده، متخصص و ماهر در این کشور برای پیشبرد اهداف و توسعه فعالیت های شرکت می باشد.

چنان چه متقاضی از آشنایی و تسلط کافی به زبان آلمانی برخوردار باشد، تشکیل و ثبت شرکت در آلمان یک فرآیند بسیار راحت می باشد. امکان تاسیس و ثبت شرکت های مختلفی در آلمان وجود دارد که هر کدام بر اساس اهداف و برنامه های گوناگون تعریف شده است. مهم ترین شرکت های قابل ثبت در این کشور عبارت اند از:

  • فعالیت های شخصی حرفه ای (از قبیل مغازه و رستوران)
  • ثبت شرکت مدنی
  • ثبت و تاسیس شرکت های شخصی
  • تاسیس شرکت با مسئولیت محدود
  • تاسیس شرکت سهامی
  • تاسیس شعبه شرکت های موجود در کشور مبدا
  • تاسیس دفتر نمایندگی
  • تاسیس شعبه مستقل
  • تاسیس شعبه وابسته از قبیل انبار پخش کالا، دفتر کارخانه و غیره)
 بورس آلمان

سرمایه گذاری در بورس آلمان

سرمایه گذاری در بورس آلمان یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در این کشور مطرح اروپایی به شمار می رود. در سال های اخیر بازار بورس نیز مانند سایر بازار های اقتصادی فعال جهان، به سمت جهانی شدن پیش می رود. به منظور سرمایه گذاری در آلمان نیز در راستای همین جنبش جهانی، روش ها و برنامه های متعددی برای جذب سرمایه گذاران خارجی در بازار سهام این کشور تعریف شده است.

علاوه بر شهروندان آلمانی، متقاضیان سایر کشور ها نیز امکان خرید سهام مورد نظر خود را از بازار بورس این کشور دارند. در این روش متقاضی می تواند به عنوان یک سرمایه گذار، تعداد سهم مورد درخواست خود از یک صندوق مبادله ای ارزی در اختیار آلمان، تهیه کند. در انتها پس از آن که کارگزار بورس متقاضی شرایط دسترسی به سهام بورس آلمان را برای وی ایجاد کند، او می تواند به صورت مستقیم و به آسانی سهام مورد نظر خود را به فروش رسانده یا خریداری نماید.

به منظور سرمایه گذاری در آلمان از طریق بازار بورس این کشور افراد به حساب کارگزاری و سرمایه مورد نظر برای سرمایه گذاری نیاز دارند. با توجه به اقتصاد گسترده، عظیم و پیشرفته آلمان که در بازاری بزرگ تر همچون بازار اقتصاد اروپا ادغام شده است، توصیه می شود متقاضیان تحقیقات پیش از اقدام را به منظور کسب آگاهی لازم در این زمینه کسب نمایند.

 طریق کارآفرینی

سرمایه گذاری در آلمان از طریق کارآفرینی

سرمایه گذاری در آلمان از طریق کارآفرینی در واقع در راستای روش ثبت شرکت قرار می گیرد. اما این روش تفاوت هایی با روش ثبت شرکت داشته از جمله اینکه سرمایه مورد نیاز برای این روش بسیار بیشتر از روش ثبت شرکت می باشد. در روش کارآفرینی در آلمان متقاضی ابتدا بایستی یک طرح توجیهی اقتصادی یا Business Plan را به منظور ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار در این کشور ارائه نماید.

سازمان های مربوطه طرح مذکور را بررسی کرده و در صورت تایید، اجازه انتقال سرمایه و شروع کسب و کار به متقاضی داده می شود. پس از این مرحله و به منظور سرمایه گذاری در آلمان به روش کارآفرینی، متقاضی بایستی طرح ارائه شده را در این کشور اجرایی کند. بدین منظور در ابتدا به وی و خانواده اش (همسر و فرزندان زیر 18 سال) اقامت موقت داده شده و لازم است با ایجاد اشتغال پایدار و تمام وقت برای یک یا چند شهروند آلمانی شروع به فعالیت نماید.

در طی این مدت باید مالیات، حقوق و دستمزد کارمندان خود را پرداخت کرده و طرح مورد نظر با به سودآوری برساند. معمولا فعالیت این شرکت ها پس از مدت مشخصی توسط سازمان های مربوطه بررسی شده و در صورت ثبات اقتصادی و سودآوری اقامت موقت متقاضی و خانواده اش تمدید می شود. در نهایت عموما پس از 3 تا 5 سال و در صورت تداوم شرایط مناسب کسب و کار ایجاد شده، امکان اعطای اقامت دائم آلمان به متقاضی و خانواده اش وجود دارد

 اوراق قرضه دولتی

سرمایه گذاری در آلمان از طریق اوراق قرضه دولتی

از روش های دیگر سرمایه گذاری در آلمان که می توان به آن اشاره کرد، سرمایه گذاری از طریق اوراق قرضه دولتی این کشور می باشد. بسیاری از دولت ها از جمله آلمان به به منظور انجام پروژه های مختلف سرمایه گذاری شده در کشور خود به دنبال جذب پول و سرمایه از سرمایه گذاران مختلف داخلی و خارجی می باشند.

در این روش معمولا از طرف دولت ها اوراق مشارکتی که به آن ها به اصطلاح اوراق قرضه دولتی گفته می شود، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و در عوض به آن ها سود یا اقامت دائم داده می شد. در این روش سرمایه گذاری در آلمان، اوراق صادره توسط دولت آلمان مورد حمایت کامل قرار گرفته و به منظور یکسان سازی نرخ ارز، از واحد پول یورو برای آن ها استفاده می شود.

متقاضی در این روش حق پس گرفتن سرمایه خود در مدت زمان معین را نخواهد داشت. تنها پس از پایان مدت تعیین شده و انجام پروژه، سرمایه متقاضی به طور کامل به وی برگردانده می شود. دولت آلمان برای این منظور اوراق قرضه خود را در مدت های 3 ماهه تا 30 ساله عرضه نموده و مشخصا میزان سود تعلق گرفته به اوراق بلند مدت بیشتر خواهد بود.

این اوراق قرضه دولتی معمولا توسط شرکت های سرمایه گذاری بین المللی یا بانک های تجاری عرضه گشته و توصیه می شود پیش از خرید آن ها، متقاضیان با یک مشاور خبره در امور سرمایه گذاری بین المللی، مشورت نمایند. مزیت سرمایه گذاری در آلمان از طریق بازار اوراق قرضه دولتی این است که فعالیت دلالان در آن زیاد نبوده و تنها شرکت های مختلف به منظور کسب درآمد در قبال خدمت انجام شده، هزینه های جاری و کارمزد فعالیت حساب فرد را دریافت می کنند

هزینه سرمایه گذاری در آلمان

هزینه سرمایه گذاری در آلمان چقدره؟

روش های سرمایه گذاری در آلمان بسیار متنوع بوده که به مهم ترین آن ها اشاره گردید. در نتیجه متقاضیان با توجه به شرایط و ویژگی های خود، میزان سرمایه در نظر گرفته شده و هدف خود از سرمایه گذاری امکان انتخاب مناسب ترین گزینه از میان آن ها را خواهند داشت.

یکی از تفاوت های موجود در روش های مختلف سرمایه گذاری آلمان، مقدار هزینه صرف شده برای آن ها خواهد بود. نکته حائز اهمیت این که همین میزان سرمایه گذاری در کنار ماهیت روش (به عنوان مثال کارآفرینی و ایجاد شغل) از مهم ترین فاکتور های تاثیر گذار در اعطای اقامت آلمان از این طریق خواهند بود.

معمولا روش هایی که هزینه های کمتری به همراه دارند و منجر به رشد و توسعه اقتصادی کشور ها نمی شوند، تنها برای سودآوری مناسب بوده و هیچ نوع اقامتی را برای متقاضیان به همراه نخواهند داشت. میزان هزینه سرمایه گذاری در آلمان نیز بسته به نوع روش سرمایه گذاری متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال در حال حاضر حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در آلمان 25 هزار یورو می باشد. البته در ابتدای امر متقاضی می تواند 12500 یورو پرداخت نموده و برای مابقی مبلغ نیز تعهدات لازم را به سازمان های مربوطه بدهد.در روش خرید ملک در آلمان به منظور سرمایه گذاری در این کشور همان طور که اشاره شد با توجه به شهر مورد نظر هزینه ها متغیر خواهد بود.

اما به طور کلی هزینه های خرید مسکن در آلمان به ازای هر متر مربع بین 1500 تا 2500 یورو می باشد. هزینه های سرمایه گذاری در بورس آلمان نیز متفاوت و به دلخواه شخص بوده و با توجه به قیمت هر سهم و ارزش سهام مورد نظر متفاوت است.

به منظور سرمایه گذاری در آلمان از روش کارآفرینی و تاسیس کسب و کار حداقل 200 هزار یورو سرمایه نیاز می باشد. در روش خرید اوراق قرضه دولتی نیز مبالغ مختلفی مانند 500 هزار یورویی یا 1 میلیون یورویی در نظر گرفته می شود.

 اقامت آلمان را از طریق سرمایه گذاری

چگونه اقامت آلمان را از طریق سرمایه گذاری بگیریم؟

در قسمت های قبلی روش های مختلف سرمایه گذاری در آلمان معرفی و میزان هزینه های لازم برای هر روش نیز به طور متوسط ذکر شد. اما همان طور که پیش تر اشاره شد، هدف از سرمایه گذاری در این کشور می تواند برای متقاضیان متفاوت باشد.

گاهی اوقات افراد صرفا به دنبال کسب سود از طریق سرمایه گذاری در کشور های خوب و پیشرفته هستند. اما به طور معمول هدف اکثر افراد کسب اقامت دائم و در نهایت تابعیت کشور مورد نظر می باشد. سوالی که همواره ذهن این دسته از متقاضیان را به خود مشغول می سازد این است که چگونه اقامت آلمان را از طریق سرمایه گذاری بگیریم؟

این موضوع در وهله اول به روش سرمایه گذاری انتخاب شده یا مناسب متقاضی بستگی دارد. همان طور که پیش تر اشاره شد همه روش های سرمایه گذاری در آلمان منجر به اخذ اقامت نخواهد شد. این موضوع معمولا ارتباط مستقیمی به قوانین و مقررات کشور مربوطه، ماهیت روش و میزان سرمایه گذاری اشخاص خواهد داشت.

در آلمان روش های سرمایه گذاری از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری در بورس این کشور منجر به دریافت اقامت آلمان نشده و تنها برای متقاضیان سودآوری به دنبال خواهد داشت. اما روش های ثبت شرکت و کارآفرینی و خرید اوراق قرضه دولتی با مبالغ بالا اقامت موقت یا دائم این کشور را برای متقاضیان به ارمغان می آورد.

چرا که این روش های سرمایه گذاری در آلمان نه تنها در دراز مدت منجر به سود دهی شده، بلکه موجب رشد و توسعه اقتصاد، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود شرایط اقتصادی این کشور می گردد. در نتیجه معمولا کشور های مختلف به توجه به شرایط خود قوانین و مقررات مربوطه را وضع نموده تا آن بخش از اقتصادشان رشد نموده و پیشرفت کند.

به عنوان مثال در برخی کشورها حتی خرید ملک با یک مبلغ خاص، منجر به دریافت اقامت دائم آن کشور می شود. از جمله این کشور ها می توان به دریافت اقامت پرتغال یا دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک اشاره نمود.

سرمایه گذاری در آلمان

سرمایه گذاری در آلمان چه مزایایی برای شما داره؟

سرمایه گذاری در آلمان چه مزایایی برای متقاضیان دارد که در نظر سنجی ها این کشور به عنوان یکی از مقاصد محبوب سرمایه گذاران بین المللی انتخاب می شود؟ قدرت اقتصادی، صنعتی، سیاسی و تجاری آلمان در سطح اروپا و دنیا بر کسی پوشیده نیست.

این کشور جزو گروه G8 یعنی هشت اقتصاد بزرگ دنیا می باشد و در نتیجه در سیاست گذاری های کلان اقتصادی حضور و مشارکتی فعال دارد. خود این موضوع را می توان به عنوان یکی از اولین مزایای سرمایه گذاری در کشور آلمان محسوب نمود.

چرا که به واسطه تعامل فراوان با بزرگترین کشور های اقتصادی و صنعتی دنیا، دیگر مسائلی همچون تحریم، جنگ و مواردی از این دست، سرمایه افراد در این کشور را تهدید نخواهد کرد.مزیت دیگر و مهم سرمایه گذاری در آلمان، بهره مندی از مزایای سرمایه گذاری در یک اقتصاد مطمئن، پویا و در حال رشد می باشد.

قطعا این موضوع نه تنها موجب ضرر و زیان متقاضیان نشده بلکه سود های بسیار خوبی نصیب آن ها خواهد شد. دیگر مزیت سرمایه گذاری در این کشور که هدف اغلب متقاضیان نیز می باشد، دریافت اقامت آلمان به صورت دائمی و در نهایت تابعیت یا حق شهروندی این کشور است. این ها مهم ترین مزایای سرمایه گذاری در آلمان بوده که قطعا شرح همه آن ها در حوصله این مطلب نمی گنجد.

تنها در ادامه به طور مختصر به برخی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در آلمان نیز اشاره می شود:

  • امکان تجربه سطح بالای کیفیت زندگی در این کشور
  • امکان سفر به 26 کشور حوزه شینگن با دریافت اقامت موقت یا دائم آلمان
  • امکان اخذ اقامت موقت یا دائم برای خانواده متقاضی شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال
  • برخورداری از حقوق مساوی با شهروندان آلمانی پس از دریافت اقامت دائم این کشور
  • عدم الزام به ثبت شرکت به منظور راه اندازی کسب و کار شخصی مانند مغازه یا رستوران در این کشور
  • قرار گیری بیش از 40 شرکت از 500 شرکت بزرگ دنیا در آلمان
  • برخورداری خانواده متقاضی از حق تحصیل رایگان پس از دریافت اقامت دائم
  • برخورداری از نظام بهداشتی بسیار عالی در آلمان به صورت رایگان
معایب سرمایه گذاری در آلمان

معایب سرمایه گذاری در آلمان

در کنار مزایای فراوان مانند هر موضوع دیگری، قطعا سرمایه گذاری در آلمان نیز خالی از ایراد نبوده و چالش های مخصوص خود را به همراه خواهد داشت. در نتیجه توصیه می شود که متقاضیان گرامی با آگاهی کامل نسبت به تمامی جنبه های مثبت و منفی این موضوع اقدام نموده و معایب سرمایه گذاری در این کشور را در کنار مزایای آن مد نظر قرار دهند.

در غیر این صورت واضح است که ممکن است این عزیزان دچار چالش شده و زمان و به خصوص سرمایه های خود را از دست بدهند. از مهم ترین معایب سرمایه گذاری در آلمان می توان هزینه های بالا و مالیات های سنگین در نظر گرفته شده در این کشور را نام برد. این موضوع به خصوص در ابتدای مسیر کسب و کار در صورت عدم سودآوری مناسب، متقاضیان را دچار چالش خواهد کرد.

مشکل دیگر آلمان به منظور سرمایه گذاری در این کشور، کمک های مالی بسیار زیادی است که این کشور به اتحادیه اروپا پرداخت کرده و در نتیجه منابع مالی زیادی برای حمایت از سرمایه گذاران این کشور در اختیار ندارد. از سایر معایب سرمایه گذاری در آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشارکت و وابستگی در مشکلات اروپا به دلیل اقتصاد یکپارچه اتحادیه اروپا
  • جمعیت رو به سالمندی این کشور
  • پایین بودن نرخ باوری در آلمان و احتمال کمبود نیروی کار در سال های آتی
  • عدم همکاری بخش های شرقی آلمان با بخش های غربی و وجود رقابت شدید این 2 ناحیه
  • وابستگی بیش از حد اقتصاد آلمان به موضوع صادرات به خصوص به مقصد چین
  • داشتن زیر ساخت های قدیمی
  • نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی پایین
  • سیستم اداری و بروکراسی فرسایشی
  • طولانی شدن فرآیند های مختلف اداری
  • لزوم تسلط بر زبان آلمانی و تعصب شهروندان آلمانی در این موضوع

منبع: Investing in Germany

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد