سیستم امتیاز بندی کانادا

سیستم امتیاز بندی کانادا

اسکیلد ورکر یکی از روش های ورود به بازار کاری کشور کانادا می باشد. برای به نتیجه رسیدن در این زمینه معمولا متقاضیان باید در سیستم امتیاز بندی کانادا شرکت کرده تا در صورت کسب امتیازات لازم امکان ورود به این کشور را داشته باشند. کانادا به دلیل بازار کاری بسیار مناسب، درآمد بالا، مهاجر پذیر بودن و حضور ایرانی های زیاد مقصد بسیار مناسبی برای کارجویان محسوب می شود.

شرایط سیستم امتیاز بندی کانادا

دولت کانادا به دلیل نیاز بالای این کشور به نیروی کار و تقاضای بالا برای اشتغال در آن کشور از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۵ تصمیم به ایجاد سیستم امتیاز بندی برای بررسی شرایط افراد بر اساس امتیازات اکتسابی گرفت. در نتیجه متقاضیان باید با توجه به سن، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، مدرک زبان و… امتیاز دریافت نمایند. این سیستم به اکسپرس اینتری (Express Intery) یا برنامه ورود سریع معروف است.

زیر شاخه های سیستم اکسپرس اینتری

این سیستم دارای 3 زیر مجموعه به شرح ذیل می باشد :

  • برنامه فدرال نیروی کار متخصص (Federal Skilled Worker Class)
  • برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
  • برنامه فدرال نیروی کار فنی (Federal Skilled Trades Class)

در سیستم امتیاز بندی کانادا متقاضیان بر اساس شرایط اعلامی در 2 مرحله باید امتیاز دریافت نمایند. در مرحله اول از 100 امتیاز باید حداقل 67 امتیاز کسب کنند. در صورت کسب این امتیاز فرد وارد پول لیست یا اصطلاحا استخر خواهد شد. در مرحله دوم باید از 1200 امتیاز حداقل امتیاز لازم را اخذ کند. این حداقل امتیاز با توجه به میزان تقاضا ها و نیاز این کشور تغییر می کند. یعنی احتمال افزایش یا کاهش آن وجود دارد. در صورت کاهش شانس به نتیجه رسیدن بیشتر می شود و در صورت افزایش، تعداد افرادی که امکان به نتیجه رسیدن را دارند کاهش می یابد.

افرادی که در سیستم امتیاز بندی کانادا یا پروسه اسکیلد ورکر ثبت نام می کنند، تا یک سال فرصت دارند تا دعوت نامه دریافت نمایند در صورت منقضی شدن این مدت فرد باید از ابتدا ثبت نام خود را انجام دهد.

موارد امتیاز آور در اسکیلدورکر کانادا

همان گونه که پیشتر اشاره شد متقاضیان در سیستم امتیاز بندی کانادا با توجه به برخی از شرایط و ویژگی های خود امتیاز کسب می کنند. طبیعتا هر چه وضعیت فرد مناسب تر باشد، امتیاز کسب شده بیشتر و شانس به نتیجه رسیدن افزایش پیدا می کند. البته پروسه اکسپرس اینتری از سال 2015 اجرایی شد و قبل از آن متقاضیان ورود به بازار کاری کانادا از روش (FSW) استفاده می کردند که نسبتا شرایط راحت تری داشت. در ادامه به مواردی که می توان با آن ها امتیاز کسب کرد، اشاره خواهیم کرد :

سن متقاضی

مدرک تحصیلی

سابقه کاری

مدرک زبان

شرایط همسر

اقوام کانادایی

داشتن دعوت نامه از استان های کانادا

با توجه به موارد مذکور می توان این گونه بیان کرد که امتیازات اکتسابی فرد بر اساس شرایط شخصی، همسر و اقوام کانادایی و داشتن دعوت نامه از طرف استان های این کشور می باشد.

تفاوت سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری با روش سابق

قبل از اجرایی شدن روش اکسپرس اینتری، روشی به نام (FSW) اعمال می شد و افراد از این طریق امکان ورود به بازار کاری کشور کانادا را داشتند. این دو روش تفاوت هایی در زمینه سیستم امتیاز بندی، مدت زمان انجام پروسه و هدفمندی جذب مهاجران با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

در روش سابق هر یک از پروسه های اسکیلد ورکر فدرال، تجربه کانادایی و… به صورت مجزا اجرایی می شدند اما در حال حاضر همه آن ها زیر مجموعه سیستم امتیاز بندی اکسپرس اینتری شده اند. پروسه امتیاز بندی در روش قدیمی یک مرحله ای و از 100 امتیاز بود و فرد با کسب حداقل امتیاز و در صورت تائید اداره مهاجرت وارد بازار کاری کانادا می شد.

اما در روش جدید در دو مرحله باید امتیازات لازم را کسب کرد که باعث سخت تر شدن فرآیند مخصوصا برای اتباع ایرانی شده است زیرا بیشتر ایرانی ها نمی توانند امتیازات لازم را کسب کنند و باید برای رسیدن به امتیازات لازم مخصوصا در مرحله پول لیست از طرف یکی از ایالت های کانادا دعوت نامه دریافت نمایند.

نحوه محاسبه امتیاز مهاجرت به کانادا 2021

یکی از مهم ترین مراحل پروسه اسکیلد ورکر کانادا نحوه محاسبه امتیازات می باشد. امتیازات متقاضی باید به صورت دقیق محاسبه شود زیرا کسب حتی یک امتیاز باعث به نتیجه رسیدن یا نرسیدن فرآیند می شود. کشور کانادا سسیستم پیچیده ای برای محاسبه امتیازات در نظر گرفته است که با توجه به شرایط شخصی و ترکیبی می توان امتیازات لازم را کسب کرد. در ادامه به بررسی نحوه محاسبه امتیاز در اسکیلد ورکر کانادا خواهیم پرداخت :

محاسبه امتیاز مرحله اول

برای این که بتوان وارد پول لیست شد ابتدا باید امتیاز لازم یعنی حداقل 67 از 100 امتیاز را دریافت کرد. در این مرحله بر اساس شرایطی مانند سن، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، داشتن مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی، داشتن پیشنهاد کاری از کارفرما در کشور کانادا و انطباق پذیری می توان امتیاز کسب کرد. در ادامه به حداکثر امتیازات هر یک از این موارد اشاره خواهیم کرد :

عنوان امتیاز
مدرک تحصیلی حداکثر 25
سابقه کاری حداکثر 15
پیشنهاد کاری حداکثر 10
انطباق پذیری حداکثر 10
شرایط سنی حداکثر 12
مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی حداکثر 28

در صورت رسیدن به حداقل امتیاز، فرد وارد پول لیست یا استخر می شود که بر اساس شرایط زیر باید حداقل امتیاز مورد نظر را کسب نماید :

سابقه کاری

برای دریافت امتیاز برای سابقه کاری، حداقل 12 ماه کار دائم باید داشت تا بتوان حداقل امتیاز را کسب کرد. سابقه کاری مورد نظر باید مرتبط با رشته تحصیلی فرد باشد و در غیر این صورت امکان دریافت امتیاز وجود نخواهد داشت مگر در مواردی خاص. سابقه کاری با ارائه مدارکی مانند بیمه باید احراز شود البته در صورت نداشتن آن با مدارکی دیگر مانند قرارداد کاری، گواهی سربرگ دار از طرف کافرما، فیش حقوقی و… قابل اثبات است. البته تمامی اسناد ارائه شده باید معتبر باشند.

دولت کانادا مشاغل مورد نیاز برای پروسه اسکیلد ورکر را در سه بخش Bو0،A دسته بندی کرده است و هر یک دارای کد اختصاصی یا NOC می باشد. افراد ابتدا باید بررسی نمایند که رشته آن ها در بین مشاغل مورد نیاز می باشد یا خیر.

دسته بندی مشاغل

  • مشاغل سطح A : این دسته از مشاغل، نیازمند داشتن و ارائه مدارک تحصیلی و دانشگاهی هستند که تعداد زیادی از مشاغل را شامل می شود مانند رشته های فنی مهندسی، رشته های مربوط به بهداشت و درمان و…
  • مشاغل سطح B : در این بخش مشاغلی وجود دارند که با داشتن مدارک فنی حرفه ای می توان اقدام کرد که عبارت اند از سرآشپز، آرایشگر، فروشنده و …
  • مشاغل سطح 0 : مشاغل مدیریتی مانند مدیریت رستوران، خرده فروشی و…

در این سیستم هر چه میزان سابقه کاری بیشتر باشد فرد امتیاز بیشتری را کسب خواهد کرد و شانس خود برای به نتیجه رسیدن را افزایش خواهد داد در این جا به امتیازات اکتسابی با توجه به سابقه کاری اشاره خواهیم کرد :

میزان سابقه امتیاز دریافتی متقاضی متاهل( شخص اصلی + همسر) امتیاز دریافتی متقاضی مجرد
1 سال کار در 10 سال گذشته 35 + 5 40
2 سال کار در 10 سال گذشته 46 + 7 53
3 سال کار در 10 سال گذشته 56 + 8 64
4 سال کار در 10 سال گذشته 63 + 9 72
5 سال کار و بیشتر در 10 سال گذشته 70 + 10 80

سطح زبان

یکی از مواردی که می توان با استفاده از آن امتیاز نسبتا مناسبی کسب کرد مدرک زبان می باشد. این بخش به صورتی است که افرادی که امتیاز لازم را نمی توانند کسب نمایند با تقویت زبان یا داشتن مدرک زبان فرانسوی می توانند کمبود امتیازات را جبران نمایند به همین دلیل هر چه سطح زبان بالاتر باشد امتیاز بالاتری کسب خواهد شد. اینجا به امتیاز دریافتی از مدرک زبان اشاره خواهیم کرد :

سطح زبان امتیاز متقاضی متاهل ( شخص اصلی + همسر ) امتیاز متقاضی مجرد
CLB 10 و بالاتر 32 + 5 34
CLB 9 29 + 5 31
CLB 8 22 + 3 23
CLB 7 16 + 3 17
CLB 6 8 + 1 9
5 یا CLB 4 6 + 1 6
CLB 3 و کمتر 0 0

اگر متقاضی مدرک زبان دوم انگلیسی یا فرانسوی داشته باشد با توجه به جدول زیر می تواند امتیاز اضافی دریافت نماید :

امتیاز دریافتی ( مجرد یا متاهل ) writing listening speaking reading سطح زبان
6 6 6 6 6 CLB 9 و بالاتر
3 5 5 5 5 8 یا 7 CLB
1 4 4 4 4 6 تا 5 CLB
0 0 0 0 0 پایین تر از CLB 4

البته مدرک زبان ارائه شده باید اعتبار داشته باشد زیرا معمولا مدرک زبان آیلتس تا 2 سال معتبر است و در زمان درخواست برای سیستم امتیاز بندی کانادا نباید منقضی شده باشد.

مدرک تحصیلی

بخش دیگری از امتیازات از طریق مدارک تحصیلی متقاضی کسب می شود. طبیعتا هر چه سطح مدرک بالاتر باشد امتیاز بیشتری نیز در بر خواهد داشت. البته مدارک تحصیلی به 2 دسته تقسیم می شوند که یا از کشور مبدا فرد دریافت شده اند یا کشورهای خارجی. مدارک تحصیلی از کشور مبدا معمولا باید به تائید کشور کانادا برسد.

بیشتر بخوانید : ویزای تحصیلی کانادا

البته در سال 2019 تغییراتی در این زمینه ایجاد شد و افرادی که در کانادا در دوره های تحصیلی 1 تا 2 ساله بالاتر از دیپلم فارغ التحصیل می شوند 15 امتیاز، افرادی که در دوره های فنی حرفه ای معتبر به مدت حداقل 8 ماه شرکت کرده باشند 30 امتیاز و فارغ التحصیلان مقاطع فوق لیسانس و دکتری نیز 30 امتیاز اضافی کسب خواهند کرد.

مدرک تحصیلی امتیاز دریافتی متقاضی متاهل
( شخص اصلی + همسر )
امتیاز دریافتی متقاضی مجرد
مدرک تحصیلی دیپلم 28 + 2 30
فوق دیپلم یک ساله 84 + 6 90
فوق دیپلم دو ساله 91 + 7 98
مدرک دانشگاهی حداقل 3 ساله 112 + 8 120
داشتن 2 مدرک دانشگاهی 119 + 9 128
فوق لیسانس 125 + 10 135
دکتری 140 + 10 150

امتیاز سن

متقاضیان از نظر شرایط سنی نیز قادر خواهند بود امتیاز دریافت نمایند. با توجه به سیستم امتیاز بندی کانادا، در صورتی که سن متقاضی بین 20 تا 29 سال باشد بیشترین امتیاز را کسب خواهد کرد و با کاهش و افزایش سن امتیاز کسب شده کاهش خواهد یافت که این امر نیز طبیعی می باشد زیرا نروی متخصص مورد نیاز که بازده کاری مناسبی داشته باشد معمولا در این بازه سنی می باشد.

سن امتیاز دریافتی متقاضی متاهل امتیاز دریافتی متقاضی مجرد
کمتر از 17 سال 0 00
18 تا 19 سال 90 تا 95 99 تا 105
20 تا 29 سال 100 110
30 تا 31 سال 90 تا 95 99 تا 105
32 تا 37 سال 85 تا 60 94 تا 66
38 تا 44 سال 55 تا 5 61 تا 6
بیشتر از 45 سال 0 0

علاوه بر موارد فوق متقاضیان با توجه به فاکتورهای ترکیبی نیز امکان دریافت امتیاز را دارند. که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد :

امتیاز ترکیبی مدرک تحصیلی و سابقه کار در کانادا

  • داشتن مدرک تحصیلی 1 سال بعد از دیپلم + 1 سال سابقه کاری در کانادا : 13 امتیاز
  • داشتن مدرک تحصیلی 1 سال بعد از دیپلم + 2 سال سابقه کاری در کانادا : 25 امتیاز
  • داشتن مدرک تحصیلی 2 سال و بیشتر بعد از دیپلم + 1 سال سابقه کاری در کانادا : 25 امتیاز
  • داشتن مدرک تحصیلی 2 سال و بیشتر بعد از دیپلم + 2 سال سابقه کاری در کانادا : 50 امتیاز

امتیاز ترکیبی مدرک زبان و سابقه کار در سایر کشورها

  • داشتن 1 تا 2 سال سابقه کار + سطح 7 و بالاتر در تمامی مهارت های زبان : 13 امتیاز
  • داشتن 1 تا 2 سال سابقه کار + سطح 9 و بالاتر در تمامی مهارت های زبان : 25 امتیاز
  • داشتن 3 سال و بیشتر سابقه کار + سطح 7 و بالاتر در تمامی مهارت های زبان : 25 امتیاز
  • داشتن 3 سال و بیشتر سابقه کار + سطح 9 و بالاتر در تمامی مهارت های زبان : 50 امتیاز

امتیاز ترکیبی سابقه کاری در کانادا و سایر کشورها

  • داشتن 1 تا 2 سال سابقه کار در سایر کشورها + 1 سال سابقه کار در کانادا : 13 امتیاز
  • داشتن 1 تا 2 سال سابقه کار در سایر کشورها + 2 سال سابقه کار در کانادا : 25 امتیاز
  • داشتن بیش از 3 سال سابقه کار در سایر کشورها + 1 سال سابقه کار در کانادا : 25 امتیاز
  • داشتن بیش از 3 سال سابقه کار در سایر کشورها + 2 سال سابقه کار در کانادا : 50 امتیاز

سایر امتیاز ها

  • داشتن خواهر یا برادر در کانادا زندگی می کنند و اقامت دائم یا شهروندی این کشور را دارند : 15 امتیاز
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی و فرانسوی در سطح مورد نیاز : بین 15 تا 30 امتیاز
  • تحصیل در مقطع متوسطه در کانادا بین 1 تا 3 سال : 15 تا 30 امتیاز
  • داشتن پیشنهاد کاری : بین 50 تا 200 امتیاز
  • داشتن دعوت نامه از استان های کانادا به جز کبک : 600 امتیاز

مراحل سیستم امتیاز بندی کانادا

در صورتی که متقاضی شرایط مورد نیاز سیستم امتیاز بندی کانادا را داشته باشد باید برای ورود به این پروسه و مدارک خود را تهیه نماید. مدارک باید معتبر و به صورت رسمی ترجمه شده باشند. در ادامه به مدارک مورد نیاز برای پروسه سیستم امتیاز بندی کانادا اشاره خواهیم کرد :

  • مدرک زبان
  • پاسپورت و مدارک شناسایی
  • مدارک تحصیلی
  • مدارک مربوط به سوابق کاری
  • مدارک همسر و همراهان
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • نامه پیشنهاد کاری از طرف کارفرما در کانادا ( در صورت وجود )
  • دعوت نامه از استان های کانادا ( در صورت وجود ) و…

در مرحله بعد باید اقدام به ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری کرد و مدارک و درخواست خود را انجام داد تا در صورت کسب امتیازات لازم دعوت نامه دریافت کرد. معمولا دولت کانادا هر 2 هفته یک بار برای تعداد مشخصی از افراد که در pool list بیشترین امتیاز را کسب کرده اند دعوت نامه ارسال می کند. در صورت دریافت دعوت نامه متقاضی 60 روز فرصت دارد پروسه خود را تکمیل نماید.

نتیجه پروسه اکسپرس اینتری دریافت اقامت دائم برای متقاضی و خانواده وی می باشد. البته در مرحله تکمیل مشخصات باید به دقت عمل و اطلاعات را به صورت دقیق وارد کرد زیرا در صورت هر گونه مغایرت پروسه با مشکل مواجهه خواهد شد.

هم چنین افراد متاهل باید اطلاعات همسر و فرزندان خود را با دقت وارد نمایند تا برای ورود و دریافت اقامت دائم برای آن ها مشکلی ایجاد نشود. هم چنین اگر فرد در زمان حضور در pool list توانست مدارک خود را بهبود بخشد مثلا سطح زبان خود را بالاتر ببرد، مدرک زبان فرانسوی بگیرد، مدرک تحصیلی سطح بالاتری کسب کند و… امکان افزودن آن ها و کسب امتیاز بیشتر وجود دارد و فقط در روزی که دولت کانادا قصد انتخاب افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند نمی توان اطلاعات را تغییر داد.

تمکن مالی لازم

متقاضی برای به نتیجه رسیدن باید تمکن مالی هم ارائه نماید. یعنی باید اثبات نماید توانایی تامین هزینه های زندگی خود و خانواده در کشور کانادا را برای مدتی را دارد. این امر با ارائه تائیدیه از بانک های ایران انجام می پذیرد. تمکن مالی لازم برای یک نفر حدود 13 هزار دلار، متقاضی با همسر حدود 16 هزار دلار و به ازای هر فرزند بین 3500 تا 3600 دلار کانادا می باشد.

البته در مرحله امتیاز بندی نیاز به ارائه گردش حساب نمی باشد و در هنگام تکمیل پروفایل باید اعلام شود که میزان تمکن چه مقدار است. در مراحل نهایی و بعد از دریافت دعوت نامه فرد باید گواهی معتبر از بانک مبنی بر داشتن تمکن مالی لازم را ارائه نماید.

مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2021

کشور کانادا به توجه به بازار کاری نسبتا مناسب و وضعیت اقتصادی مطلوب، شرایط مناسبی برای اشتغال در بسیاری از مشاغل را فراهم کرده است. البته برخی از مشاغل شرایط نسبتا مناسب تری هم از نظر میزان تقاضای نیروی کار و هم از نظر میزان حقوق و درآمد را دارند که اطلاع از آن ها ضروری به نظر می رسد. در حال حاضر مشاغلی مانند پرستار، پزشک، کادر درمان، رشته های مهندسی و… شرایط کاری مناسبی برای اشتغال دارند. برخی دیگر از مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2021 عبارت اند از :

مشاغل مورد نیاز کانادا در سال 2021

  • راننده
  • کارگر 
  • مهندس برق
  • برنامه نویس
  • حسابدار
  • مشاور مالی
  • فناوری اطلاعات
  • نیروی اداری
  • نیروی فروش و بازاریابی و…

مزایای سیستم امتیاز بندی کانادا

سیستم امتیاز بندی کانادا یکی از محبوب و پر متقاضی ترین روش های ورود به بازار کاری این کشور محسوب می شود. دلیل این امر هم مزایا و شرایط نسبتا مناسب برای اقدام می باشد. از مهم ترین مزایای اسکیلدورکر کانادا دریافت اقامت دائم یا PR برای متقاضی و خانواده وی می باشد. هم چنین ظرفیت بالا پذیرش و ارسال دعوت نامه هر 2 هفته یک بار نیز باعث سهولت ای پروسه شده است.

البته افزایش ظرفیت جذب نیرو و کاهش حداقل امتیازات نیز از دیگر مزایای این روش محسوب می شود. در ادامه به سایر مزایای سیستم امتیاز بندی کانادا اشاره خواهیم کرد :

  • هزینه های نسبتا کم
  • پروسه اجرایی مناسب
  • امکان دریافت پاسپورت و شهروندی بعد از گذشت چند سال و…

شرایط سیستم امتیاز بندی کانادا یا پروسه اسکیلدورکر کانادا مورد بررسی قرار گرفت و شرایط، امتیازات و نحوه درخواست اقدام بیان شد. معمولا افرادی بیشترین شانس برای به نتیجه رسیدن از این روش را دارند که از نظر شرایط سنی، مدرک تحصیلی، مدرک زبان، سابقه کاری و… وضعیت مناسبی را داشته تا بتوانند با کسب امتیاز لازم موفق به دریافت دعوت نامه شوند.

البته افرادی که در مرحله اول حداقل امتیاز 67 را کسب می کنند ولی در مرحله pool list امتیاز لازم را نمی آورند می توانند از روش ها مختلفی مانند دریافت دعوت نامه از استان های مختلف مانند ساسکاچوان یا آلبرتا شانس خود را برای به نتیجه رسیدن تقریبا قطعی نمایند. به نظر شما اسکیلدورکر کانادا روش مناسبی برای ورود به این کشور و دریافت اقامت دائم و شهروندی می باشد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد