تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

آیا تحصیل در ایتالیا برای همه افراد مناسبه؟

?Is studying in Italy suitable for everyone

ایتالیا از معدود کشورهای اروپایی می باشد که بسیاری از علاقه مندان فقط به دنبال تحصیل در این کشور می باشند. از همین بیشترین تقاضاها برای ورود به این کشور برای تحصیل در ایتالیا است. دانشجویان از سراسر دنیا برای علم اندوزی و ارتقا سطح دانش علمی خود برای تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام می نمایند.

تعدد بالای دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی، حضور دانشگاه های برتر جهان، هزینه های مقرون به صرفه زندگی و تحصیل، مهاجرپذیر بودن همگی فقط بخشی از ویژگی های تحصیل در ایتالیا می باشد. انتخاب ایتالیا امکان دسترسی به مجموعه ای باورنکردنی از میراث فرهنگی، تاریخی و گردشگری را برای شما فراهم می کند. دانشگاه های ایتالیا از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا و جهان هستند. دانشگاه بولونیا در سال 1088 میلادی، دانشگاه پادوا در 1222 و دانشگاه ناپل در 1224 تاسیس گردید.

آیا تحصیل در ایتالیا رو به من توصیه میکنید؟

ایتالیا یکی از کشورهای مهاجر پذیر اروپایی است که با توجه به تحصیلات بسیار ارزان و حضور دانشگاه های برتر جهان، طیف گسترده ای از دانشجویان بین المللی را مجذوب خود می کند. از همین رو سالانه تعداد زیادی از دانشجویان از سراسر دنیا با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز برای دانشگاه های این کشور اقدام می نمایند.

آیا تحصیل در ایتالیا رو به من توصیه میکنید؟

حال باید به این سوال پاسخ داد که همه دانشجویان در ایتالیا موفق می شوند؟ برای پاسخ به این سوال می توان انواع دانشجوهای موفق در این کشور را معرفی نمود. در ادامه به دسته های موفق اشاره می شود.

دسته اول، همه ایرانی ها

با توجه به هزینه های پایین تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا، بیشتر دانشجویان ایرانی قادر خواهند بود برای تحصیل در این کشور اقدام نمایند. از همین رو تحصیل در ایتالیا را می توان به همه افراد پیشنهاد کرد. دانشجویان با ارائه تمکن مالی بین 7 تا 9 هزار یورویی می توانند برای این روش اقدام نمایند و تحصیلات خود را در این کشور به پایان برسانند. همچنین تحصیل در این کشور پیش زمینه پیدا کردن کار و پس از آن کسب اقامت می باشد.

دسته دوم، علاقه مندان به کشورهای کانادا و آمریکا

با توجه به حضور دانشگاه های ایتالیا در میان برترین دانشگاه های دنیا، بسیاری از دانشجویان که توانایی مالی تحصیل در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا را ندارند، قادر خواهند بود با تحصیل کردن در کشور ایتالیا و بهبود رزومه علمی خود برای دانشگاه‌های این دو کشور اقدام نماید.

این دسته از دانشجویان می‌توانند با پرداخت هزینه‌های بسیار کم و ناچیز به تحصیل بپردازند و پس از پایان تحصیلات خود اقدامات نهایی را برای ادامه تحصیل در کشورهای برتر دنیا صورت دهند. در این زمینه شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ای با عنوان دانشگاه های ایتالیا در همین سایت که توسط همکاران ما نوشته شده است مراجعه نمایید.

دسته سوم، دانشجویان مجرد

با توجه به چالش های پیش روی دانشجویان متاهل و عدم حق همراه، دانشجویان مجرد به راحتی قادر خواهند بود برای تحصیل اقدام نمایند. این دسته از دانشجویان می توانند در حین تحصیل به صورت نیمه وقت مشغول به کار باشند و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا را تامین نمایند. با توجه به کارهای دانشجویی و بورسیه های در نظر گرفته شده از جانب دولت، میزان هزینه های جاری به شدت کاهش پیدا می کند.

خوب تحصیل در ایتالیا رو به کیا توصیه نمیکنید؟

علی رغم شرایط ایده آل تحصیل در کشور ایتالیا، این گزینه برای همه افراد مناسب نمی باشد و نمی توان این روش را برای همه دانشجویان تجویز نمود. از همین رو باید بررسی نمود که چه افرادی در صورت انتخاب ایتالیا با چالش هایی همراه می شوند. در این بخش به دو دسته از افرادی که تحصیل در ایتالیا را نمی توان به آنها توصیه کرد، اشاره می شود.

دسته اول، هدف تحصیل را ندارند.

ویزای تحصیلی به عنوان یکی از بهترین روش های ورود به هر کشوری شناخته می شود. بسیاری از دانشجویان به واسطه تحصیل در کشور ایتالیا به دنبال کسب اقامت در این کشور می باشد و با توجه به فرصت های شغلی و اقتصاد ضعیف ایتالیا این دسته از دانشجویان در این کشور موفق نمی‌شوند. از همین رو اگر فقط تحصیل را بهانه‌ای برای ورود به کشور ایتالیا کردید، انتخاب صحیحی را نداشته اید.

دسته دوم، برای خانواده ها

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود برای تحصیل در ایتالیا عدم حق همراه برای دانشجویان متاهل می باشد. این بدین معناست که دانشجویان متاهل برای تحصیل در ایتالیا می بایست به صورت انفرادی اقدام نمایند.

دسته دوم، برای خانواده ها

برای همراهی نفر دوم یا باید برای ایشان ویزای تحصیلی اخذ شود و یا در صورت رفتن فرد اصلی به کشور ایتالیا و بعد از آن پیدا کردن کار درخواست الحاق همسر ارائه گردد.

خودم میتونم اقدام کنم یا شما باید انجام بدید؟

یکی از تصمیمات اصلی برای تحصیل در ایتالیا چگونگی اقدام برای این کشور می باشد. بسیاری از دانشجویان با کسب دانش از سایت های معتبر و همراهی افرادی که این کار را انجام داده اند، کل پروسه را به صورت تنهایی پیش می برند. از همین رو امکان اقدام از جانب خود دانشجو میسر است.

به واسطه اینکه که مهاجرت یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی یک فرد است، توصیه مشاورین موسسه آریاناپارس به آن دسته از عزیزان می توانند با کمک گرفتن از یک مشاور مجرب و با تجربه از صفر تا صد کار را به وی واگذار نمایند تا از این طریق شانس خود را برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور افزایش دهند.

موسسه آریانا پارس با بهره گیری از وکلای با تجربه و ارائه صدها پروند موفق به سفارت، شما را در زمینه اقدام برای تحصیل در ایتالیا یاری می رساند. در این روش تجربه، سرعت العمل در اجرا پرونده و دقت بیشتری را در امور مربوط به پرونده خود مشاهده خواهید کرد.

یعنی پذیرش و ویزا تحصیلی احتیاجی به وکیل مهاجرتی نداره؟

در امور مهاجرت بهره گیری از یک وکیل برای ایجاد حس اطمینان صورت می گیرد. این نکته بدین معناست که دانشجویان با کسب اطلاعات جامع از مشاوران و سایت های معتبر قادر خواهند بود به تنهایی امور مربوط به ویزای تحصیلی ایتالیا را پشت سر بگذارند. به صورت معمول وکیل های مهاجرتی برای بررسی اختلال در سفارت و یا اعتراضات به دانشجویان کمک می کنند.

یعنی پذیرش و ویزا تحصیلی احتیاجی به وکیل مهاجرتی نداره؟

لازم به ذکر است که تجربه بسیاری از وکلای مهاجرتی در برخی زمینه های اقدام برای تحصیل در ایتالیا راه گشا می باشد. از همین رو می توان با مشورت و کسب اطلاعات و بدون پرداخت هزینه های گزاف به صورت انفرادی این مسیر را پیمود. هم چنین با توجه به جزئیات اطلاعات موجود در مورد ویزای تحصیلی می توانید به مقاله ای در همین سایت با عنوان ویزای تحصیلی ایتالیا مراجعه نمایید.

اصلا امکان تحصیل رایگان در ایتالیا وجود داره؟

یکی از بزرگترین مزایای تحصیل در کشور ایتالیا فرصت‌های است که این کشور در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. دانشجویان در دو صورت قادر خواهند برای تحصیل رایگان در ایتالیا اقدام نمایند. دانشجویان در صورت ارائه مدرک زبان ایتالیایی می توانند به صورت رایگان در دانشگاه های ایتالیا به تحصیل بپردازند.

در حالت دوم، دانشجویان در صورت فراهم آوردن مدارک مورد نیاز، بورسیه استانی ایتالیا را دریافت نمایند. دانشجویانی که از کشور ایران برای تحصیل اقدام می نمایند، قادر خواهند بود درخواست خود را برای بورسیه DSU ارسال نمایند. در این صورت دانشجویان بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانند به تحصیل در دانشگاه های ایتالیا بپردازند.

برای تحصیل در ایتالیا از کجا باید شروع کنم؟

اولین اقدام برای تحصیل در ایتالیا، بررسی و انتخاب دانشگاه مورد نظر می باشد. دانشجویان با توجه به شرایط و رشته تحصیلی می بایست لیستی از دانشگاه های مورد نظر را انتخاب نمایند. این انتخاب با توجه به میزان شهریه دانشگاه، مدارک مورد نیاز، مدرک زبان خواسته شده و شهر محل دانشگاه صورت می گیرد.

آماده سازی مدارک

دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا می بایست مدارک مورد نیاز را برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا آماده نمایند. شرایط و مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه و یا رشته متفاوت می باشد ولی اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا به شرح زیر می باشد.

  • سوابق تحصیلی
  • پاسپورت
  • ریز نمرات
  • ارائه مدرکی دال بر تسلط زبان
  • توصیه نامه از اساتید
  • رزومه

ارسال مدارک

دانشجویان با توجه به زمان ورود به دانشگاه می بایست در بازه های زمانی اعلام شده برای اخذ پذیرش اقدام نمایند. هر دانشگاه ددلاین ارسال مدارک را در وب سایت خود منتشر کرده است که دانشجویان بین المللی باید در زمان مقرر، مدارک مورد نیاز را ارسال نمایند. به صورت میانگین بازه های زمانی اخذ پذیرش از دانشگاه ای ایتالیا بین 30 تا 60 روز به طول می انجامد. دانشجویان برای ورود در ترم اول(سپتامبر) قادر خواهند بود تا مدارک خود را تا اواخر اردیبهشت ماه برای ورود به دانشگاه ارسال نمایند.

مراجعه به سفارت

در مرحله آخر و در صورت اخذ پذیرش روند سفارت در دستور کار قرار می گیرد. دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی پس از اخذ نامه پذیرش، با توجه به بازه ورود به دانشگاه، وقت سفارت را مشخص و درخواست خود را برای وقت مصاحبه ارسال می نمایند. با توجه به بازه زمانی مشخص شده برای وقت مصاحبه به همراه مدارکی نظیر نامه پذیرش و نامه تمکن مالی از بانک به سفارت مراجعه می نمایند. بازه های زمانی پاسخگویی سفارت بین 4 تا 6 هفته در نظر گرفته می شود.

هزینه تحصیل تو ایتالیا چقدره؟

کشور ایتالیا از جمله کشورهای ارزان در اروپا به شمار می رود. دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا ملزم به پرداخت شهریه دانشگاه می باشند. میزان این شهریه متناسب با مقطع و رشته تحصیلی مشخص می گردد. به صورت میانگین هزینه های تحصیل بین 1 تا 3 هزار یورو تخمین زده می شود.

هزینه تحصیل تو ایتالیا چقدره؟

دانشجویان در صورت تحصیل به زبان ایتالیایی قادر خواهند بود به صورت کاملا رایگان در دانشگاه های این کشور به تحصیل بپردازند. امکان آموزش زبان ایتالیایی در سفارت و مدارس ایتالیایی سراسر ایران مقدور می باشد. دانشجویان با سپری کردن دوره های زبان ایتالیایی در مراکز عنوان شده و اخذ مدرک B2 زبان ایتالیایی می توانند برای دانشگاه های این کشور اقدام نمایند.

دولت ایتالیا برای دانشجویان جهان سوم برنامه بورسیه ای را طراحی کرده است. دانشجویان در صورت فراهم آوردن مدارک مورد نیاز قادر خواهند بود برای بورسیه DSU اقدام نمایند و تحصیلات خود را به صورت رایگان پشت سر بگذارند. همچنین دانشجویان مقطع دکتری در صورت ارائه سوابق آموزشی و دریافت تایید از استاد راهنما می توانند بورسیه های مختلفی را دریافت نمایند.

مزایای تحصیل در ایتالیا چیه؟

با توجه به حضور کشور ایتالیا در میان کشورهای حوزه اتحادیه اروپا و شینگن، دانشجویان پس از اتمام تحصیل از فرصت بیشمار کاری در این بازار اقتصادی برخوردار می باشند.

مزایای تحصیل در ایتالیا چیه؟

از برترین ویزای تحصیل در ایتالیا می توان به کیفیت بالای آموزش در این کشور، هزینه های پایین تحصیل و زندگی و همچنین شانس بالای پذیرش و ویزای تحصیل اشاره نمود که در ادامه به صورت مختصر مورد بررسی قرار می گیرند.

رتبه های دانشگاه های ایتالیا

بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در سایت های رتبه بندی جهانی همانند سایت QS جایگاه مناسبی را دارند. همچنین امکان دریافت پذیرش از این دانشگاه های برتر برای دانشجویان بین المللی میسر می باشد. دانشجویان می توانند با ارائه مدرک مورد نیاز برای دانشگاه هایی همچون پلی تکنیک میلان، پلی تکنیک تورین و تورورگاتا رم اقدام نمایند. این امکان برای دانشجویان ممتاز و دانشجویانی که به دنبال ایجاد رزومه علمی قوی می باشند، بسیار مطلوب و رضایت بخش می باشد.

بورسیه DSU

کشور ایتالیا شرایط ایده آلی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است. دانشجویان جهان سوم از جمله دانشجویان ایرانی قادر خواهند بود با فراهم آوردن مدارک مورد نیاز برای بورسیه DSU اقدام نمایند. در این بورسیه به دانشجویان برتر به همراه تحصیلات رایگان، به میزان 5 هزار یورو کمک هزینه زندگی پرداخت می شود. لازم به ذکر است که دانشجویان دیگر می توانند از تحصیل رایگان برخوردار شوند. این نکته بدین معناست که در بیشتر مواقع تحصیلات برای دانشجویان به صورت رایگان می باشد.

هزینه های پایین تحصیل و زندگی

یکی از برترین مزایای تحصیل در ایتالیا هزینه های پایین زندگی و تحصیل در این کشور می باشد. متوسط هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه و پایین می باشد. میانگین هزینه های تحصیل ما بین 1 تا 4 هزار یورو در سال و هزینه های زندگی برای دانشجویان بین المللی بین 6 تا 8 هزار یورو در سال تخمین زده می شود. این میزان با دریافت بورسیه و یا حق کارهای دانشجو قابل تامین می باشد.

شانس بالای دریافت پذیرش و ویزا

با توجه به عدم سخت گیری سفارت ایتالیا برای اعطای ویزای دانشجویی، بسیاری از دانشجویان بین المللی این کشور را به عنوان هدفی ایده آل انتخاب می نمایند. به طور مثال، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان با نمره 6 در آزمون آیلتس قادر خواهند بود برای تحصیل در ایتالیا اقدام نمایند.

شانس بالای دریافت پذیرش و ویزا

به طور معمول برای سایر کشورهای اروپایی ارائه نمره 6.5 در آزمون آیلتس اجباری می باشد. از دیگر مزایای ویزای تحصیلی ایتالیا می توان به سرعت وقت گیری سفارت و جواب دهی آن اشاره کرد. دانشجویان در مدت زمان 2 ماه می توانند تمامی مراحل مختص به سفارت را پشت سر بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد