تحصیل در چک

هر آنچه در رابطه با تحصیل در چک باید بدانید


در این مقاله در تلاشیم تا همه چیز درباره ی تحصیل در چک را مورد بررسی قرار دهیم، قبل از آن به معرفی مختصری از کشور چک می پردازیم با ما همراه باشید. چک همان چک اسلواکی نیست! کشور چک اسلواکی سابق که یکی از کشورهای تجزیه شده ی مستقل از شوروی سابق بود، پس از تجزیه به کشورهای چک و اسلواکی دو سرنوشت مختلف برای این دو کشور رقم زد. حال می خواهیم بدانیم کشوری که در حال حاضر قلب توریسم اروپاست، کشوری مناسب برای تحصیل محسوب می شود یا خیر؟

دلایلی برای تحصیل در چک

دلایلی برای تحصیل در چک

شاید دلایل زیادی را بتوان عنوان اهداف اصلی دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور برشمرد. این دلایل ممکن است برای هر فرد با توجه به شرایط وی متفاوت از فرد دیگر باشد. اما تعدادی از این دلایل تقریباً میان تمام دانشجویانی که چک را به عنوان مقطع تحصیلی انتخاب نمودند مشترک است که در ادامه سعی داریم متداول ترین این دلایل را برای انتخاب کشور چک بیان کنیم.

تحصیل در جمهوری چک

بدون پول هم می‌توان جوانی کرد!

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که اگر نتوانند به کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و آمریکا مهاجرت کنند، سایر کشورها برای زندگی کردن خیلی ایده آل نیستند. ولی کم نیستند کشورهایی نظیر کشور جمهوری چک، که می‌توانند کشوری با کیفیت زندگی بسیار بالا اما با هزینه بسیار پایین تر نسبت به کشورهای ذکر شده آسایش و رفاه کامل را برای مهاجران خارجی فراهم نمایند. امنیت و آرامش و کیفیت زندگی در کشوری که به یکی از قطب های صنعت توریست در اروپا شهرت دارد، جز لاینفک زندگی همه شهروندان به خصوص دانشجویان خارجی محسوب می شود.

دانشگاه هاروارد نمی توانی چالرز که میشود!

دسترسی به بهترین دانشگاه های جهان در برخی از کشورها مثل آمریکا بسیار سخت در بعضی از کشورها مثل انگلستان بسیار پر هزینه و در بعضی از کشورها مثل آلمان بسیار طاقت فرساست. اگر قصد ورود به بهترین دانشگاه های جهان را دارید، شاید دانشگاههای کشور چک با رنکینگ فوق‌العاده جهانی شان پاسخ مناسبی به خواسته ما باشند. نکته بسیار مهم این است که این کشور نه تنها دانشگاه‌های با رتبه بسیار خوب در رشته های مهندسی و علوم نظری دارد، بلکه تحصیل در رشته های علوم تجربی و رشته های مرتبط با پزشکی و دندانپزشکی نیز در این کشور سهل الوصول هستند.

درگیر آفیسر های دیوانه نمیشوی

یکی دیگر از دلایل رایج انتخاب کشور چک به عنوان مقصد تحصیل فرایند ساده تره مراحل اخذ ویزا نسبت به سایر کشورهاست. ویزای تحصیلی کشور چک نه مثل کشورهای آمریکا و استرالیا آنقدر پیچیده و پر ریسک است که دانشجو ریسک زیادی داشته باشد و نه مثل کشورهایی نظیر ترکیه و روسیه آنقدر ساده است که عملاً ویزا چالش به حساب نیاید. ولی اگر در یکی از دانشگاه های چک پذیرش شده باشید، می‌توانید با احتمال بالا روی مثبت بودن جواب ویزای تحصیلی خود حساب کنید.

تحصیل در چک را به چه افرادی توصیه می کنیم؟

شاید یکی از وظیفه های موسسه مهاجرتی و یا مشاور مهاجرت، معرفی یک کشور بر اساس نیاز های شخص متقاضی به وی است. نمی توان یک کشور را مناسب برای همه افراد تلقی کرد و به همه افراد با شرایط مختلف یک پیشنهاد داد. کشور چک نیز از این قاعده مستثنا نیست و آریاناپارس کشور چک را به صورت مشخص به سه دسته از متقاضیان مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور معرفی می نماید.

علاقه مندان به تحصیل پزشکی در چک

اگر در کنکور سراسری ایران برای شرکت در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته های مشابه موفقیت لازم را برای ورود به دانشگاه های سراسری کسب ننموده اید، می توانید به صورت جدی به تحصیل پزشکی در چک و یا رشته های مشابه نگاه کنید. بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی در چک مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند علاوه بر آن ورود به دانشگاه‌های این کشور پیچیدگی های بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان را ندارد. بنابراین جمهوری چک گزینه ای ایده‌آل برای افرادی است که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و رشته های مرتبط با آن را دارند. ما در مقاله ای با عنوان پزشکی در چک به طور مفصل به موضوع شرایط تحصیل در این رشته پرطرفدار در کشور جمهوری چک پرداخته‌ایم.

علاقمندان به تحصیل در رشته های مهندسی

علاوه بر دانشگاه های با رتبه بالا در رشته های مرتبط با پزشکی، بسیاری از دانشگاه‌های مهندسی کشور چک نیز با بهترین کیفیت آموزش می توانند، مقصد دانشجویانی باشند که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مهندسی را دارند. هزینه های تحصیل بسیار کمتر در مقایسه با دانشگاه‌های هم ‌طراز در کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا یکی دیگر از جذابیت های تحصیل در رشته های مهندسی در کشور چک محسوب می شود

بعضی از رشته های پرطرفدار دیگر در چک

علاوه بر رشته های مهندسی و رشته های پزشکی، تحصیل در چک برای متقاضیان بعضی از رشته‌های دیگر نیز جذابیت زیادی دارد. علاقه مندان به تحصیل در رشته حقوق، رشته های مرتبط با مدیریت و همچنین رشته های مربوط به صنعت توریسم می‌توانند با بالاترین کیفیت در دانشگاه های کشور چک تحصیلات خود را ادامه دهند، تا پس از فارغ التحصیلی قادر خواهند بود در کشور چک و یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا موقعیت‌های شغلی مناسبی را بیابند.

برای تحصیل در چک باید از کجا شروع کنیم؟

فرایند اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه چک و در نهایت تحصیل در این کشور فرایندی ساده و در عین حال حساس است در ادامه قدم هایی که می بایست برای تحصیل در چک برداشته شوند را بررسی می نماییم

قدم اول شناخت درست برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب

قدم اول شناخت درست برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب

شهر محل تحصیل و دانشگاه مقصد، داشتن اطلاعات کافی در رابطه با مسائلی نظیر هزینه های تحصیل در دانشگاه های چک، شرایط زندگی دانشجویی در کشور چک، بهترین رشته ها برای تحصیل در کشور چک و پیش نیازهای ورود به رشته های تحصیلی مختلف امری ضروری محسوب می شود. برای گرفتن اطلاعات کافی در رابطه با مسائل مطرح شده وب سایت دانشگاه های چک همچنین وب سایت اداری مهاجرت این کشور اطلاعات جامعی را در این خصوص در اختیار علاقه مندان به تحصیل در این کشور قرار می‌دهند.

بنابراین قبل از مهاجرت به کشور چک اطلاعات مربوط به شرایط ورود به این کشور را به درستی گرد آوری کنید. ما در مقاله‌ای با عنوان زندگی در چک در رابطه با شرایط زندگی در این کشور که نقش بسزایی در موفقیت یک دانشجو در کشور جمهوری چک دارد به تفصیل به بحث و گفتگو پرداخته ایم.

قدم دوم پذیرش دانشگاهی از دانشگاه های کشور چک

پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر زمان ارسال درخواست برای اخذ پذیرش فرا می رسد. در بسیاری از دانشگاه ها مدارک خواسته شده برای پذیرش در رشته های مورد نظر در وب سایت دانشگاه ها درج شده است و شما می توانید با مراجعه به وب سایت هر دانشگاه از زمان شروع پذیرش مدارک مورد نیاز و هزینه‌های تحصیل در دانشگاه مقصد مطلع شوید. نکته حائز اهمیت در روند اخذ پذیرش از دانشگاه های جمهوری چک رویه تایید مدارک سفارت کشور چک در ایران است. برخی از دانشگاه‌های کشور چک برای بررسی پرونده های پذیرش تحصیلی از متقاضیان تحصیل در این دانشگاه ها درخواست می نمایند تا مدارک خود را در سفارت کشور چک در داخل ایران تایید نمایند.

قدم سوم اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی چک

پس از از پرداخت شهریه بر اساس نامه پذیرش و دریافت پذیرش قطعی از یکی از دانشگاه های چک، متقاضی اخذ ویزای تحصیلی کشور چک می بایست از سفارت این کشور در ایران درخواست وقت ویزای تحصیلی نماید. متقاضیان می توانند با ارسال ایمیل به سفارت این کشور درخواست خود را برای مصاحبه به سفارت این کشور ارسال نمایند. ما در مقاله ای با عنوان ویزای تحصیلی کشور چک به صورت کامل تمامی مدارک مورد نیاز و قدم های لازم برای اخذ ویزای این کشور را توضیح داده ایم.

چند سوال مهم در رابطه با تحصیل در چک

چند سوال مهم در رابطه با تحصیل در چک

در این بخش قصد داریم متداولترین پرسش هایی که متقاضیان تحصیل در چک از مجموعه آریاناپارس مطرح نموده اند را گردآوری نماییم.

هزینه تحصیل در چک چقدر است؟

هزینه تحصیل در چک برای دانشجویان مهندسی علوم انسانی و رشته های نظری به صورت میانگین بین ۲ تا ۴ هزار یورو در سال تخمین زده می شود. هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی در این کشور به صورت سالانه عددی بین ۷ تا ۱۲ هزار یورو (که بر اساس رشته و شهر متقاضی تعیین می گردد) می باشد.

زبان تحصیل در چک چیست؟

علاوه بر تحصیل به زبان چکی در همه رشته ها در صورت داشتن مدرک زبان چکی، متقاضیان تحصیل در این کشور قادر خواهند بود تا در بیشتر رشته های دانشگاهی دوره های دانشگاهی را به صورت کامل به زبان انگلیسی سپری نمایند. گفتنی است هزینه های تحصیل در بسیاری از رشته ها به زبان چکی بسیار ناچیز است حتی در برخی از موارد به صورت کاملاً رایگان می‌باشد.

آیا دانشجویان در حین تحصیل در چک حق کار دارند؟

دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور چک نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان، حق کار پارت تایم حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته را به صورت قانونی دارند. مسلط بودن به زبان انگلیسی کمک شایانی به شانس پیدا کردن کار دانشجویی در حین تحصیل در این کشور می نماید.


شانس ویزای تحصیلی چک در سال ۲۰۲0 چقدر است؟

به طور کلی می توان گفت شانس ویزای تحصیلی در سال های گذشته در کشور چک بیشتر از شانس ویزای این کشور در حال حاضر است. ولیکن آن دسته از دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های کشور چک را دارند با ارائه مدارک  کافی به سفارت کشور چک و آمادگی لازم جهت مصاحبه ویزا می ‌توانند از شانس بالایی برای اخذ ویزای تحصیلی کشور چک برخوردار باشد.

آیا برای اخذ ویزای تحصیلی چک نیاز به وکیل دارید؟

پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کشور چک نیز مانند سایر کشورهای جهان توسط دانشجو صورت می پذیرد و اساساً کشورهای جهان به جذب آن دسته از دانشجویانی که اصطلاحاً دانشجوی واقعی یا اصیل محسوب می شوند، علاقه بیشتری دارند. یعنی دانشجویانی که همه فرایند پذیرش و ویزا را به صورت شخصی صورت می دهند. نکته حائز اهمیت در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی بر اساس آن مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور مسئله تجربه در فرآیندهای مربوط به این امر است. گرفتن مشاوره از افراد با تجربه در این زمینه می تواند ریسک های ناشی از بی تجربگی و عدم آگاهی کافی در این فرآیند را تا حد ممکن کاهش دهد و از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری نماید. اگرچه هیچ شخص یا مشاوری نمی تواند ضمانت اخذ پذیرش یا ویزای کشور چک و یا هیچ کشور دیگری را به متقاضی خود دهد ولیکن استفاده از دانش شخصی با تجربه می تواند فرایند شما را تسریع و تسهیل نماید.

به متقاضیان تحصیل در در چک توصیه می نماییم تا با مشاوره رایگان با کارشناسان مجموعه آریانا پارس ( که به صورت جدی در چند سال گذشته در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشور چک تجارب کافی کسب نموده اند) شانس موفقیت خود را در پروسه اخذ پذیرش و مهمتر از آن اخذ ویزای تحصیلی کشور چک افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد