دکتری در آلمان

دکتری در آلمان به دلیل دارا بودن کیفیت آموزشی بالا و دانشگاه های برتر جهانی همواره یکی از پرمتقاضی ترین ها برای تحصیل در کشورهای اروپایی می باشد. هزینه های پایین تحصیل و فرصت دریافت بورسیه های متعدد باعث شده تا شرایط ادامه تحصیل دکتری در آلمان نسبت به کشورهای دیگر تسهیل یابد. به همین دلایل هرساله تقریبا 30هزار دانشجوی دکتری از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل می شوند و تعداد زیادی دانشمند بین المللی تحویل جامعه ی جهانی داده می شود.

انواع دوره های دکتری در آلمان

برای دریافت مدرک دکتری در آلمان چند نوع روش تحصیل وجود دارد که بهترین آن ها در این کشور 2 روش دکترای فردی و و برنامه های ساختاری دکتری می باشند. دانشجویان با بررسی شرایط خود می توانند یکی از این دو راه را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری برگزینند.

دکترای فردی

یکی از دوره های سنتی و محبوب تحصیل در مقطع دکتری در آلمان ، دوره ی دکترای فردی می باشد. دوره ی تحصیل بسته به تلاش خود دانشجو بین 3 تا 5 سال به طول می انجامد. در این دوره دانشجو باید تز یا پایان نامه ی خود را به طور مستقل تولید نماید اما این کار حتما باید زیر نظر استاد راهنما انجام شود. افراد برای اخذ مدرک دکترای خود، برای انجام پروژه های پژوهشی می توانند از دانشگاه های دیگر، هم چنین شرکت های آلمانی و مراکز غیر دانشگاهی کمک بگیرند.

( Structured PhD programs ) برنامه های ساختاری دکتری

روش ساختار یافته ی دکتری در آلمان کاملا متفاوت با روش فردی می باشد. در این روش دانشجویان به جای اینکه به صورت انفرادی روی پروژه های خود کار کنند، به صورت گروهی با جمع دیگری از دانشجویان و زیر نظر اساتید راهنما به تحقیق و تحصیل می پردازند. در روش فردی دانشجویان انعطاف بیشتری برای انتخاب طرح و موضوع تحقیقات خود دارند اما در روش برنامه های ساختاری طرح انتخابی باید متناسب با دیگر هم گروهی ها باشد و در قالب طرحی منسجم و همگانی ارائه شود. بیش از 700 طرح ارائه شده به زبان انگلیسی وجود دارد که گروه های دانشجویی می توانند از آن ها بهره ببرند.

برای تحصیل دکتری در آلمان چه مدارکی مورد نیاز هست؟

برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در آلمان، افراد متقاضی می بایست مدارکی را برای اثبات شایستگی خود نسبت به ورود به دانشگاه ارائه دهند. هرچند شرایط برای افرادی که طرح فردی و ساختار یافته را انتخاب کرده اند متغیر است اما مدارک و شرایط کلی به شرح زیر می باشد:

سابقه ممتاز آکادمیک

یکی از مهم ترین شرایط ورود به مقطع دکتری در هر کشوری دارا بودن رزومه ی علمی قوی می باشد و متقاضیان اخذ پذیرش دکتری در آلمان نیز از این شرایط مستثنا نخواهند بود. آن ها با ارائه نمرات و معدل بالا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد یک پله به سمت هدف خود جلوتر خواهند بود. هم چنین یکی از عواملی که شانس پذیرش را تا حد زیادی افزایش می دهد داشتن مقالات پژوهشی به خصوص مقاله های بین المللی یا “isi” می باشد.

پروپوزال

افراد برای اینکه بتوانند پذیرش دانشگاه را برای مقطع دکتری دریافت کنند ملزم به تهیه ی یک پروپوزال یا پیشنهاد پژوهشی می باشند. در واقع پروپوزال طرحی است که دانشجو باید برای توضیح اینکه قصد انجام پژوهش بر روی چه موضوعی را دارد، به صورت مکتوب و استاندارد به دانشگاه ارائه کند. مهم ترین عنصر در پروپوزال دارا بودن موضوع مناسب، مفید و مورد تایید می باشد.

دانش زبان انگلیسی

یکی از مزیت های تحصیل در مقطع دکتری ،ارائه ی دروس به دو زبان (زبان ملی کشور و زبان انگلیسی) در دانشگاه ها می باشد. به این معنی که افراد متقاضی تحصیل دکتری در آلمان، می توانند هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. مجوز ورود به دانشگاه دارا بودن مدرک زبان است. افراد برای تحصیل به زبان انگلیسی ملزم به ارائه مدرک زبان ایلتس با نمره ی 7 یا تافل با نمره ی 100 می باشند.

برای دریافت فاند دکتری آلمان چه مراحلی را باید پشت سر گذاشت؟

آلمان به دلیل دارا بودن دانشگاه های معتبر و رنک دانشگاهی بالا در جهان همواره یکی از مقاصد پرطرفدار برای دانشجویان دکتری بوده است. علی رغم اینکه هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به اکثر کشورهای اروپایی پایین تر می باشد، بسیاری از افراد، متقاضی دریافت بورسیه به صورت فاند یا فول فاند می باشند تا امکان تحصیل رایگان را داشته باشند.

دولت و دانشگاه های آلمان نیز هرساله بورس های تحصیلی متفاوتی را برای حمایت از دانشجویان ممتاز بین المللی ارائه می نمایند. برای دریافت بورسیه ی تحصیلی الزاماتی وجود دارد که افراد با در دست داشتن آن مدارک قادر به اثبات شایستگی خود و اخذ پذیرش دانشگاه به صورت فاند یا فول فاند خواهند بود. این مدارک عبارتند از:

رزومه تحصیلی

شرط اولیه برای دریافت بورسیه دکتری در آلمان ، دارا بودن رزومه ی علمی و تحصیلی قوی می باشد. افرادی که در مقطع کارشناسی معدل بالای 17 و در مقطع کارشناسی ارشد معدل بالای 18 را کسب کرده باشند شانس بالاتری خواهند داشت. معدل های پایین تر برای جبران نمره ی خود باید رزومه قوی تری ارائه نمایند.

مقاله  isi

منظور از مقاله isi مقاله ای است که در یکی از مجلات بین المللی دنیا چاپ شده باشد؛ این بدین معناست که آن مقاله از نظر اعتبار علمی در جایگاه بالایی قرار دارد. یکی از دیگر شرایط مهم برای دریافت فاند دکتری در آلمان ارائه ی مقالات بین المللی یا isi می باشد. مسلما هرچه تعداد مقاله ها بیشتر باشد تاثیر بیشتری در رزومه ی افراد دارد اما داشتن حداقل یک مقاله بین المللی جزء الزامات است.

توصیه نامه از اساتید

قدم بعدی برای اخذ پذیرش دکتری در آلمان به صورت فاند، دریافت یک یا چند توصیه نامه از اساتید می باشد. توصیه نامه یک نامه ی اداری از سوی استادی است که شناخت کافی از فرد را داشته باشد و به عنوان یک تاییدیه برای تایید صلاحیت دانشجو از هر نظر به خصوص از لحاظ علمی به شمار می رود. لازم به ذکر است یکی از توصیه نامه ها حتما باید از سوی استاد راهنمای مقطع کارشناسی ارشد باشد.

پیدا کردن سوپروایزر

برای دریافت مجوز ورود و ثبت نام به دانشگاه، داشتن یک سوپروایزر یا استاد راهنما یکی از مهم ترین عوامل می باشد. بدین صورت که دانشجویان با اساتید راهنما به مکاتبه پرداخته و پس از یافتن استاد راهنمای مناسبی که اعلام همکاری و ساپورت کردن دانشجو را کرده باشد، سازمان مربوطه باید صلاحیت افراد را تایید نماید. پس از تایید صلاحیت دانشجو توسط استاد راهنما و دانشگاه، افراد ملزم به ارائه ی مدارک خود اعم از مدرک زبان، گواهی تایید مدرک دانشگاهی و توصیه نامه ی استاد راهنما می باشند. بعد از اینکه تمامی این مدارک توسط دانشگاه بررسی شد مجوز ثبت نام و تحصیل دانشجو در مقطع دکتری در آلمان صادر گردیده و دانشجو می تواند خود را برای ورود به دانشگاه آماده نماید.

هزینه تحصیل دکتری در آلمان چقدره؟

همان طور که گفته شد آلمان به طور کلی جزو کشورهای تحصیل رایگان محسوب می شود. هزینه ی تحصیل دکتری در آلمان نیز از این قائده مستثنا نیست. معمولا در اکثر دانشگاه ها هزینه های تحصیل حداقل تا 6 ترم رایگان می باشد و در صورت اضافه شدن زمان تحصیل، دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه ی ترم های بعدی می باشند. البته علی رغم وجود تحصیل رایگان، دانشجویان برای هر ترم باید هزینه ای تحت عنوان “سمستر کانتریبیوشن” را پرداخت نمایند. این هزینه حدود 150 تا 200 یورو بوده و برای ثبت نام و خدمات دانشجویی دریافت می گردد.

معمولا افرادی که برای تحصیل دکتری در آلمان اقدام می کنند باید علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی در این کشور را نیز در نظر داشته باشند. هزینه های زندگی شامل خوراک، پوشاک، مسکن، رفت و آمد و… می شود و حدودا ماهیانه 820 یورو باید برای این مخارج در نظر داشت. با توجه به اینکه کشور آلمان به اکثر دانشجویان مقطع دکتری بابت کارهای پژوهشی دستمزد و حقوق ماهیانه پرداخت می کند، افراد قادر خواهند بود بخش زیادی از هزینه های زندگی خود را با اتکا به آن حقوق تامین نمایند.

برای تحصیل دکتری در آلمان از کجا باید شروع کرد؟

برای ورود به دانشگاه برای مقطع دکتری در آلمان، متقاضیان باید مدارک مورد نیازی که توسط دانشگاه و سفارت تعیین شده را تهیه نمایند و از 2مرحله ی اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر و دریافت ویزای تحصیلی عبور کنند. پس از اینکه مدارک توسط دانشگاه و سفارت تایید شد، افراد قادر به دریافت ویزای تحصیلی و ورود به کشور آلمان می باشند. برای دریافت هریک از این ها برای تحصیل دکتری در آلمان نیز باید مراحلی طی شود که به شرح آن می پردازیم.

مهاجرت پزشکان به آلمان یکی از روش های مهاجرت تحصیل دکتری در آلمان می باشد

پذیرش گرفتن از دانشگاه های آلمان

دانشجویان متقاضی باید تمامی مدارک مورد نیاز را به زبان آلمانی ترجمه نموده و از طریق سایت برای دانشگاه مقصد ارسال نمایند. برای دریافت پذیرش باید حتما 5مرحله ی انتخاب دانشگاه، تهیه مدارک مورد نیاز، فراهم نمودن شرایط مالی، ارسال درخواست پذیرش و دریافت بیمه درمانی را طی کرد تا به هدف رسید.

مرحله اول: انتخاب دانشگاه

افراد متقاضی تحصیل دکتری در آلمان نخست باید رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایند. آن ها می توانند با تحقیق از سایت خدمات تبادل دانشگاهی آلمان (Deutsche Akademische Austauschdienst یا DAAD) دانشگاهی را که با شرایطشان سازگاری بیشتری دارد را انتخاب کرده و برای اخذ پذیرش آن دانشگاه اقدام نمایند. لازم به ذکر است افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند، از میان 2000 دانشگاه موجود در سایت تنها قادر به انتخاب از میان 1389 دانشگاه می باشند.

مرحله دوم: آماده نمودن مدارک مورد نیاز برای پذیرش

افراد برای ورود به مقطع دکتری در آلمان می بایست مدارکی را به دانشگاه مقصد ارائه کنند. این مدارک شامل مدرک لیسانس و فوق لیسانس، ریز نمرات این مقاطع و در بعضی مواقع نمره ی قبولی در آزمون ورودی می باشد.

هم چنین برای اخذ پذیرش ارائه ی مدرک زبان الزامی است.افرادی که قصد تحصیل به زبان آلمانی را دارند باید مدرک زبان آلمانی را حداقل در سطح B1 ارائه نمایند. برای تحصیل به زبان انگلیسی نیز دارا بودن مدرک زبان ایلتس یا تافل الزامی است.

مرحله سوم: فراهم کردن شرایط مالی

همانطور که اشاره شد هزینه های تحصیل در کشور آلمان یا بسیار پایین می باشد و یا تحصیل به صورت رایگان انجام می پذیرد اما افراد برای دریافت پذیرش باید اثبات کنند حداقل هزینه های یک سال تحصیل و زندگی در این کشور را دارند تا در صورت نداشتن درامد بتوانند از پس مخارج خود بربیایند. این مبلغ که به عنوان تمکن مالی در نظر گرفته می شود معمولا بین 8 تا 11هزار یورو می باشد.

مرحله چهارم: درخواست پذیرش

سال تحصیلی در کشور آلمان معمولا به 2 ترم تابستان و زمستان تقسیم می شود:

  • ترم تابستان معمولا از ابتدای آوریل (فروردین) شروع شده و تا اواخر سپتامبر (شهریور) ادامه دارد.
  • شروع نیم سال دوم یا ترم زمستان نیز از اوایل اکتبر (مهر) بوده و تا پایان ماه مارس (فروردین) ادامه پیدا می کند.

افراد متقاضی تحصیل در مقطع دکتری آلمان باید حداقل 6 هفته قبل از بسته شدن ددلاین هر ترم، درخواست خود را برای پذیرش دانشگاه ارسال نمایند. هرچند ددلاین هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است و تاریخ دقیق آن را باید از سایت هر دانشگاه چک کرد اما معمولا برای ترم تابستان تا 15 ژانویه و برای ترم زمستان تا 15 جولای فرصت ارسال درخواست وجود دارد. پس از بسته شدن ددلاین ها، افراد متقاضی باید یک تا 2ماه منتظر بمانند تا دانشگاه با درخواست آن ها موافقت کند تا بتوانند پذیرش را دریافت کنند.

مرحله پنجم: دریافت بیمه درمانی

دانشجویانی که قصد دریافت ویزا و ثبت نام در دانشگاه در مقطع دکتری در آلمان را دارند، بدون داشتن بیمه درمانی قادر به انجام این کار نخواهند بود. البته در بعضی مواقع افراد تبعه ی کشورهای دیگر اتحادیه ی اروپا، می توانند از بیمه ی درمانی کشور خود در آلمان استفاده کنند. افراد برای دریافت این بیمه ملزم به پرداخت هزینه ای بین 80 تا 160 یورو در ماه می باشند که این مبلغ برای افراد بالای 30سال بیشتر خواهد شد.

اخذ ویزای تحصیلی دکتری در آلمان

سفارت آلمان برای اینکه به دانشجویان ویزای تحصیلی اعطا نماید مدارکی را از آن ها می خواهد. متقاضیان ملزم به تهیه ی مدارک مورد نیاز و ارائه ی آن ها به سفارت خواهند بود. این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  • فرم تکمیل شده ی درخواست ویزا
  • پذیرش از دانشگاه مقصد
  • تمکن مالی لازم
  • مدرک پایان دوره ی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • بیمه درمانی
  • پاسپورت و شناسنامه معتبر و کپی از صفحات آن ها

لازم به ذکر است افرادی که اقدام به پذیرش در مقطع دکتری در آلمان می نمایند، اگر بین تحصیل آن ها از مقطع کارشناسی ارشد تا دکتری وقفه افتاده باید برای توجیح گپ تحصیلی ایجاد شده گواهی اشتغال به کار ارائه نمایند. در صورتی که فرد متقاضی بتواند آفیسر را قانع کند، موفق به دریافت ویزا خواهد شد.

موسسه آریانا پارس با دارا بودن چندین سال سابقه در زمینه ی ویزاهای تحصیلی، همواره یاری رسان شما در این راه خواهد بود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس گرفته و با بررسی شرایط خود به طور تخصصی بهترین راه را برای تحصیل دکتری در آلمان بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد