مهاجرت به آلمان

 آلمان همیشه جزو یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرین در اروپا بوده است. علاقه مندان مهاجرت به آلمان طیف وسیعی از مهاجرین کشورهای جهان سوم و کشورهای کمتر توسعه یافته را تشکیل می دهند. طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۹ تعداد افرادی که در این سال به کشور آلمان مهاجرت نمودند بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بودند و از این تعداد فقط یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این کشور خارج شدند.

این یعنی تعداد مهاجرین قطعی به این کشور در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۲۷ هزار مورد بوده است. این آمار در سال ۲۰۱۸ نیز بیش از ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است. در ادامه این مقاله با هم خواهیم دید که چرا آلمان به محبوب ترین مقصد مهاجرتی اروپا تبدیل شده است و اصلا چه راههایی برای مهاجرت به این کشور در حال حاضر وجود دارد.

چرا آلمان یک مقصد محبوب مهاجرتی است؟

?Why is Germany a popular immigration destination

شاید نتوان جواب این سوال را به صورت قطعی داد ولیکن فاکتورهای زیادی برای اینکه یک کشور به یک مقصد محبوب برای متقاضیان مهاجرت به اروپا تبدیل شود را بررسی نمود. در ادامه به سه فاکتور مهمی که باعث شده نرخ مهاجرت به آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر باشد می پردازیم.

۱. فضای رشد برای همه وجود دارد.

بسیاری از افراد تحصیلکرده و مجرب برای ساختن آینده خود به این کشور سفر کردند. به غیر از ساکنین کشورهای اروپایی دیگر نظیر سوئد، نروژ، فنلاند و سایر کشورها که نیازی به داشتن ویزا برای گرفتن فرصت های شغلی در کشور آلمان ندارند تعداد زیادی اقامت کاری یا همان کارت آبی آلمان برای ساکنین سایر کشورهای غیر اروپایی همه ساله صادر می گردد.

فضای رشد برای همه وجود دارد

بطور مثال در سال ۲۰۱۷ بیش از نه هزار نفر تحت عنوان نیروی کار ماهر توانستند اقامت کاری کشور آلمان را به دست آورند. این آمار در سال ۲۰۱۲ عددی در حدود دو هزار نفر بوده است. همین آمار خود بیانگر علاقه کشور آلمان به جذب نیروی ماهر از سایر کشورهاست.

۲. آلمانی ها بچه دوست دارند!

علیرغم قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای به همراه بردن خانواده در حین کار یا تحصیل در این کشور، می توان آلمان را جز کشورهایی دانست که بیشتر از سایر کشورهای اروپایی به افرادی که اقامت های موقت این کشور را دریافت می نمایند اجازه الحاق همسر و فرزندان را می دهد. البته گفتنی است که این پروسه ممکن است تا چند ماه به طول بیانجامد. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۱۵ هزار ویزا برای الحاق به همسر در کشور آلمان صادر شده است.

۳. شرایط اجتماعی حرف ندارد!

از دلایل مهاجرت به آلمان می توان بسیاری از دلایل اجتماعی و سبک زندگی در کشور آلمان را نام برد که باعث شده است تا رضایت عمومی مهاجران را در این کشور به مراتب بیشتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا فراهم کند.

ساعات کاری کمتر در یک روز و دریافت حقوق قابل توجه توسط کارمندان یکی از مهمترین دلایل علاقه زیاد مهاجران به ساختن زندگی آینده شان در کشور آلمان و مهاجرت به آلمان قلمداد می شود. علاوه بر آن استفاده از سیستم بیمه‌ای مناسب نیز ز می تواند یکی از دلایل اجتماعی دیگر برای تعداد زیاد درخواست مهاجرت به آلمان محسوب می گردد.

چه روش هایی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد؟

با افزایش نرخ مهاجرت به کشور آلمان، این کشور نیز مانند سایر کشورهای جهان روش های مهاجرتی به کشور خود را هر ساله بازبینی می نماید. در حال حاضر روش های گوناگونی برای مهاجرت به آلمان برای علاقمندان به اخذ اقامت این کشور وجود دارند که در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

مهاجرت به آلمان از طریق ویزای تحصیلی

در ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که ویزای تحصیلی به صورت مستقیم یک روش مهاجرت دائم به یک کشور محسوب نمی گردد بلکه راهی است برای تبدیل اقامت موقت تحصیلی به اقامت های دائم در نهایت به مهاجرت دائمی فرد منتهی می‌شود.

در چند سال گذشته و با افزایش نرخ ارز در ایران، کشور آلمان به خصوص به خاطر رایگان بودن هزینه های تحصیل (منظور از رایگان بودن کم هزینه بودن دانشگاههای این کشور می‌باشد) مورد استقبال بسیاری از علاقمندان به مهاجرت قرار گرفته است.

این روش یک روش کم هزینه برای ورود به یک بازار کار بین المللی در یکی از بهترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.به متقاضیان مهاجرت به کشور آلمان از طریق ویزای تحصیلی توصیه می کنیم مقاله ای تحت عنوان ویزای تحصیلی آلمان را که در وبسایت آریاناپارس به رشته تحریر درآمده است مطالعه نمایند.

مهاجرت به آلمان از طریق کار

کشور آلمان برای جذب نیروی کار مورد نیاز خود دو روش مستقیم و غیر مستقیم را در دستور کار اداره مهاجرت این کشور قرار داده است.

روش مهاجرت به آلمان از طریق بلوکارت

در صورتی که متقاضی از یکی از شرکت‌های آلمانی واجد شرایط برای جذب نیروی خارجی یک پیشنهاد کاری مورد تایید دریافت نموده باشد میتواند جهت مهاجرت کاری به کشور آلمان یا همان بلوکارت به سفارت کشور آلمان درخواست روادید خود را ارسال نماید.

در صورتی که پس از ورود شخص متقاضی به آلمان، فرد بتواند تا ۴ سال در کشور آلمان کار و زندگی نماید بر اساس قوانین کشور مالیات های لازم را پرداخت نماید قادر خواهد بود تا بتواند اقامت کاری خود را به اقامت دائم کشور آلمان تبدیل نماید. گفتنی است یافتن یک شغل در کشور آلمان ممکن است چالش های خاص خود را پیش رو داشته باشد ما در مقاله ای تحت عنوان کار در آلمان شرایط رشته های مختلف کاری را در این کشور مورد بررسی قرار داده ایم.

ویزای جستجوی کار کشور آلمان

با توجه به سختی های پیدا کردن شغل در کشور آلمان برای یک شخص با ملیت خارجی، این کشور ویزای جستجوی کار را برای آن دسته از افرادی که قادر نیستند از از کشور خود شغل مناسبی را در کشور آلمان بیابند معرفی نموده است.

ویزای جستجوی کار کشور آلمان

در این ویزا فرد با ارائه مدارک اعلام شده توسط سفارت آلمان در ایران و احراز شرایط این ویزا مجاز خواهد بود تا به مدت ۶ ماه در کشور آلمان به دنبال شغلی مناسب باشد و در صورت یافتن این شغل بتوانند از طریق بلوکارت برای اقامت کاری این کشور اقدام با توجه به دشواری‌های یافتن شغل در آلمان برای هموطنانمان از داخل خاک ایران، این روش در چند سال اخیر بسیار مورد استقبال هموطنان عزیزمان قرار گرفته است.

همین مسئله باعث شده است تا سخت گیری های دولت آلمان برای صدور ویزای جستجوی کار یا همان جاب سیکر بیشتر از گذشته باشد.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

مهاجرت از طریق پناهندگی مناسب آن دسته از متقاضیانی است که در صورت بازگشت به وطن خود ممکن است دچار مشکلاتی جهت ادامه زندگی خویش باشند. با توجه به فعالیت قانونی موسسه آریانا پارس در کشور عزیزمان این موسسه هیچگونه مشاوره و اقدامی جهت مهاجرت از طریق پناهندگی به کشور آلمان را صورت نمی دهد.

اطلاعاتی که در این وب سایت درج شده است صرفاً برای آگاه سازی هموطنان عزیزمان برای جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو از کمبود اطلاعات موثق در این زمینه است.مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی که در ادامه به معرفی این دسته ها می پردازیم.

پناهندگی سیاسی در آلمان 

شخصی که اقدام به اخذ اقامت آلمان از طریق پناهندگی سیاسی می نماید دولت کشور آلمان اثبات می نماید که در صورت بازگشت به وطن خود به خاطر اظهار نظرهای خویش در رابطه با نظام سیاسی کشور مشکلات بزرگی برخواهد خورد و این خطرات باعث شده است تا تمایل داشته باشد به عنوان یک پناهنده سیاسی در کشور آلمان اقدام به مهاجرت نماید.

پناهندگی اجتماعی در آلمان

در این روش است مهاجرت به کشور آلمان شخص متقاضی اخذ پناهندگی از این کشور به دولت آلمان اظهار میدارد تا به دلیل مسائل اجتماعی قادر به بازگشت به کشور خود نمی باشد.

پناهندگی اجتماعی در آلمان

در این روش نیز همانند سایر روش های پناهندگی در آلمان شخص متقاضی می باید با مدارک کافی به دولت این کشور اثبات نماید که ادعای یک ادعای واقعی است و وی در صورت بازگشت به وطن خود دچار مخاطرات بزرگی می شود.

پناهندگی دینی در آلمان

این نوع از پناهندگی  بیشتر مورد توجه مهاجرین کشورهای جهان سوم است. در این روش متقاضی اخذ اقامت پناهندگی در کشور آلمان به دولت این کشور اظهار می نماید که به دلیل این واقعیت که دین وی تغییر کرده است امکان بازگشت به مملکت خویش را از دست داده است زیرا در صورتی که به کشور خود بازگردد نمی‌تواند به صورت عادی زندگی خود را ادامه دهد و ممکن است در این راه هم خاطرات جانی پیش روی وی قرار گیرد.

سایر روش های پناهندگی در آلمان

روش های دیگری نیز برای مهاجرت به کشور آلمان از طریق پناهندگی مورد استفاده مهاجرین به این کشور قرار گرفته است. روش های نظیر پناهندگی جنسی پناهندگی از طریق اثبات عضویت در گروه های خاص و دلایل مشابه از این دسته است روش ها می باشند.
موسسه آریانا پارس در مقاله به عنوان مهاجرت پناهندگی به آلمان بررسی کامل این پدیده پرداخته است.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری

علیرغم اینکه آلمان یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی اروپا و جهان محسوب می‌شود راه های محدودی برای ورود از طریق سرمایه گذاری به این کشور در حال حاضر وجود دارد. با توجه به اینکه کشور از لحاظ اقتصادی کشور بسیار پایدار و پر رونقی است، شرایط ورود از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور نیز دشواری‌های خاص خود را دارد. به صورت کلی دو روش اصلی برای اقدام برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری وجود دارد.

روش اول اقامت آلمان از طریق کارآفرینی

در این روش فرد متقاضی مهاجرت به آلمان می‌بایست با ارائه یک بیزینس پلن یا همان طرح توجیهی به دولت آلمان ثابت نمایند تا در صورت ورود به این کشور می‌تواند حداقل دو کارمند با ملیت آلمانی را در یک تجارت مشخص به فعالیت گمارد.

روش اول اقامت آلمان از طریق کارآفرینی

اگرچه حداقل میزان سرمایه گذاری برای تاسیس یک شرکت در کشور آلمان حدود ۲۵ هزار یورو می باشد ولیکن به تجربه دیده شده است که سرمایه لازم برای اجرای یک بیزینس موفق در کشور آلمان سرمایه ای در حدود بیش از ۷۰ هزار دلار می باشد.

اگرچه سرمایه لازم برای اجرای برخی از این اظهارنظر استارتاپ‌ها ممکن است کمتر از این رقم باشد. اقدام جهت مهاجرت به آلمان از طریق کارآفرینی انجام پذیر است ولیکن ممکن است با توجه به شرایط متقاضی بتوان روش‌های جایگزینی را برای این روش دشوار به وی توصیه نمایید. بنابراین به متقاضیان ایجاد کسب و کار در کشور آلمان توصیه می نماییم با مشاورین ای مجموعه برای اخذ اقامت اروپا مشاوره های لازم را صورت دهند.

روش دوم اقدام از طریق سرمایه گذاری

دولت آلمان نیز نظیر سایر کشورهای اروپایی با ارائه اوراق قرضه با بازه های طولانی مدت به متقاضیان اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در این کشور امکان مهاجرت به این کشور را می دهد. گفتنی است حداقل سرمایه مورد نیاز جهت اخذ اقامت آلمان از این طریق دارایی بیشتر است ۲۵۰ هزار یورو می باشد.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواجدر صورتی که یک فرد خارجی با یک آلمانی یا در این کشور متولد شده است و یا بعداً پاسپورت این کشور را دریافت کرده است ازدواج نماید،می تواند اجازه اقامت موقت و پس از آن دریافت اقامت دائم را از دولت کشور آلمان دریافت نماید. لازم به ذکر است که در این روش متقاضی می بایست حداقل سطح دانش زبان آلمانی را با ارائه مدرک A1 زبان آلمانی برای سفارت کشور آلمان به اثبات رساند.

مشکلات مهاجرت به آلمان چیست؟

اقدام جهت مهاجرت به آلمان نیز نظیر سایر پروسه های مهاجرتی چالش‌های خواص خود را پیش روی متقاضیان مهاجرت قرار می دهد. در دام قصد داریم متداولترین چالش‌های متقاضیان ایرانی که در چند سال گذشته قصد مهاجرت به کشور آلمان را داشته اند بررسی نماییم.

مشکل وقت سفارت آلماناز آنجایی که این کشور یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، تعداد درخواست های انواع ویزا برای این کشور در ایران به مراتب بیشتر از سایر کشورهای حوزه شینگن می‌باشد و همین مسئله باعث شده است تا صف طولانی متقاضیان برای گرفتن وقت سفارت باعث ایحاد زمان انتظار بسیار طولانی تر برای وقت مصاحبه آلمان شود. البته این سفارت برای بعضی از افراد وقت های فوری صادر می نماید به صورت کلی چالش گرفتن وقت سفارت آلمان به یکی از متداول ترین چالش های پیش روی متقاضیان مهاجرت به آلمان قلمداد می گردد.

مشکل زبان آلمانی

عملاً هیچ پروسه مهاجرتی در کشور آلمان بدون دانش زبان آلمانی صورت نمی پذیرد. این نکته حتی در رابطه با دانشجویانی که در یک دوره زبان انگلیسی در کشور آلمان پذیرش شده‌اند نیز صدق می‌کند. یعنی حتی اگر قرار باشد به زبان انگلیسی در این کشور تحصیل کنید در صورتی که هیچ دانش زبان آلمانی نداشته باشید شانس بسیار کمی برای دریافت ویزای این کشور خواهید داشت.

مشکل زبان آلمانی

بنابراین برای مهاجرت به آلمان یا باید تصمیم بگیرید که زبان آلمانی را یاد بگیرید و یا عملا مهاجرت به این کشور را فراموش کنید. منابع خود شاید مشکل جدی به حساب نیاید ولی آنچه نگران کننده است مدت زمانی است که شخص باید برای یادگیری زبان آلمانی صرف نماید، مشکل آنجاست که ممکن است پس از صرف زمان حدوداً یک ساله برای یادگیری زبان آلمانی  شرایط آلمان برای مهاجرت دچار تغییرات زیادی شود.

در شرایط جدید شانس زیادی برای مهاجرت به این کشور نداشته باشد و در این شرایط شخص علاوه بر تلف شدن زمان خود عملا غیر از یک یا دو کشور دیگر کاربردی برای مدرک زبان آلمانی خود ندارد.

مشکل افراد برگزیده

هرچه هدف بزرگتر باشد رقابت افراد برای رسیدن به هدف بزرگتر سخت‌تر می‌شود. بدیهی است با توجه به تعداد زیاد متقاضیان مهاجرت به آلمان است و مختلف این کشور نمی‌تواند درخواست کلیه متقاضیان را مورد موافقت قرار دهد.

با توجه به ظرفیتهای محدود این کشور برای صدور ویزا برای ایرانی ها معیارهای سفارت برای پذیرش ویزا در سال های اخیر بسیار بالاتر رفته است و شانس ویزا فقط برای افرادی می تواند منطقی باشد که از پرونده خوبی برخوردار باشند. به همه متقاضیان مهاجرت به کشور آلمان توصیه می نماییم قبل از هرگونه اقدام برای مهاجرت به این کشور با مشاورین مجرب این مجموعه مشاوره نمایند تا ایستگاه احتمالی برای مهاجرت به کشور آلمان را تا حد ممکن تقلیل دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد