مهاجرت پرستاران به آلمان

مهاجرت پرستاران به آلمان

مهاجرت پرستاران به آلمان با توجه به نیاز مبرم این کشور به نیروهای درمانی همواره یکی از اولین گزینه های هر فردی است. پیش از هرگونه اقدامی برای مهاجرت پرستاران به آلمان باید در نظر داشت که کشور آلمان به دلیل بالا رفتن میانگین سنی شهروندانش همواره به دنبال نیروهای متخصص و حرفه ای می باشد. پرستاران در آلمان گاهی اوقات وظایف پزشکان را نیز انجام می دهند و به همین دلیل دانش و حرفه ی قابل قبول کمک شایانی در جذب متقاضیان به این کشور می نماید.

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان

مهاجرت پرستاران به آلمان در مرحله ی اول نیازمند تایید مدارک از سوی دولت این کشور می باشد. تا زمانی که مدارک و رزومه در این کشور به ثبت نرسیده باشد یا اصطلاحا رجیستر نشده باشد، فرد نمی تواند به عنوان پرستار مشغول به کار شود. به این ترتیب افراد متقاضی پس از معادل سازی و به رسمیت شناخته شدن مدارک خود می توانند به عنوان پرستار در بخش های مختلف مشغول به کار شوند.

مدرک پرستاری برخی کشورها مانند آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید دولت آلمان می باشد و افرادی که از این کشورها اقدام به مهاجرت می کنند نیازی به معادل سازی ندارند. اما متقاضیانی که از سایر کشورها مانند ایران دست به اقدام می زنند نیاز به معادل سازی مدارک و گذراندن دوره های مخصوص پرستاران در این کشور دارند.

بیشتر بدانید درباره مهاجرت به آلمان : مهاجرت پزشکان به آلمان

چه روش های برای مهاجرت پرستاران به آلمان وجود داره؟

مهاجرت پرستاران به آلمان از دو طریق کاری و تحصیلی امکان پذیر است. پرستارانی که واجد شرایط دریافت ویزای کاری از این کشور نیستند می توانند از طریق تحصیل وارد کشور شده و پس از اتمام دوره های تحصیل مشغول به کار شوند.

مهاجرت تحصیلی پرستاران به آلمان

دولت آلمان برای پذیرش پرستارانی که سابقه ی کار ندارند روش تحصیلی را در نظر گرفته تا افراد پس گذراندن دوره های تحصیلی به طور تضمینی در یکی از مراکز درمانی این کشور استخدام شوند. در روش تحصیلی، افراد با توجه به شرایط و سابقه کاری خود می بایست در دوره های آموزشی 100 تا 800 ساعته شرکت نمایند. نکته ی قابل توجه در مهاجرت پرستاران به آلمان از روش تحصیلی، دریافت حقوق ماهیانه در حین گذراندن دوره می باشد. مقدار حقوق دریافتی طبق آخرین اعلام دولت آلمان ماهیانه بین 1400 تا 1800 یورو می باشد.

همانطور که گفته شد استخدام برای دانشجویان پس از اتمام دوره تضمینی است و افراد بعد از استخدام شدن قادر به دریافت اقامت آلمان هستند. لازم به ذکر است متقاضیان برای دریافت پذیرش در دوره های پرستاری ملزم به دارا بودن مدرک B2 زبان آلمانی و سن زیر 45 سال می باشند.

مهاجرت کاری پرستاران به آلمان

به طور کلی برخورداری از دانش زبان آلمانی و تایید مدارک تحصیلی و کاری برای پرستارانی که می خواهند در آلمان مشغول به کار شوند جزو الزامات به شمار می رود. در حال حاضر مهاجرت پرستاران به آلمان از طریق کاری به 2 روش جا آفر (job offer) و جاب سرچ (job search) امکان پذیر است. در هر 2 روش پرستاران 3 سال بعد از استخدام می توانند برای اخذ اقامت دائم آلمان به دولت این کشور درخواست دهند.

جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرما

با کمی تحقیق و جستجو می توان به این نتیجه رسید که مهاجرت پرستاران به آلمان از طریق جاب آفر دارای مزایای بیشتری نسبت به روش جاب سرچ می باشد. در این روش افراد با دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای معتبر می توانند پس از ثبت مدارک فورا مشغول به کار شوند. همچنین سطح زبان و سابقه کاری تماما بستگی به نظر کارفرما داشته و متقاضیان باید انتظارات کارفرما را برآورده سازند.

ویزای جاب سرچ یا جستجوی کار

در روش جستجوی کار، افراد متقاضی می توانند با دریافت یک ویزای 6 ماهه وارد کشور شده و خودشان به دنبال کار بگردند. مدرک B2 زبان آلمانی، سن زیر 45 سال و حداقل 3سال سابقه کاری مرتبط از شرایط اصلی دریافت این ویزا به شمار می رود. در این روش افراد باید با کارفرمایان متعدد گفتگو کرده تا بتوانند نظر یکی از آن ها را برای دریافت ویزا جلب نمایند. به این ترتیب روش جاب سرچ به دلیل هزینه بر بودن و نداشتن تضمین برای یافتن شغل، خواهان کمتری نسبت به روش جاب آفر دارد.

چه مدارکی برای مهاجرت پرستاران به آلمان مورد نیاز است؟

مهاجرت پرستاران به المان همانند سایر روش های مهاجرتی مستلزم ارائه ی مدارکی است که بر اساس شرایط متفاوت می باشد. به طور کلی افراد متقاضی برای دریافت ویزای کاری یا تحصیلی پرستاران در آلمان باید مدارک زیر را دارا باشند:

  • سن حداقل 20 سال و حداکثر 45 سال
  • مدرک تحصیلی حداقل لیسانس پرستاری
  • حداقل 3 سال سابقه کاری در زمینه پرستاری (ترجیحا سابقه بیمه ای)
  • مدرک زبان آلمانی در سطح B2 (مدرک B1 نیز برای برخی کارفرمایان قابل قبول است)
  • تمکن مالی تعیین شده از سوی دولت
  • گواهی سلامت جسمی و روحی
  • گواهی عدم سوء پیشینه و سابقه کیفری
  • دعوت نامه کاری از سوی کارفرما در روش جاب آفر

درآمد پرستاران در آلمان

درآمد پرستاران در آلمان همانند هر شغل دیگری بسته به چند عامل متغیر می باشد. ساعت کار، آشنایی با زبان آلمانی، سطح تحصیلات، تخصص و سابقه کاری جزو مهم ترین عوامل افزایش یا کاهش حقوق به شمار می روند. پرستاران در آلمان می توانند 5 روز در هفته و 3 شیفت در طول روز کار کنند. این شیفت ها معمولا به شیفت های صبحگاهی، عصرگاهی و شبانگاهی تقسیم می شوند و هرچه تعداد شیفت های پرستاران در طول روز بیشتر باشد حقوق بیشتری دریافت می نمایند.

به طور کلی پرستاری در آلمان از پردرآمدترین مشاغل به شمار می رود. معمولا پرستاران خارجی در بدو ورود به علت نداشتن آشنایی کامل با زبان، به صورت پاره یا به عنوان کمک پرستار مشغول به کار می شوند و از درآمد کمتری برخوردار هستند. حداقل حقوق پرستاران در این کشور 2500 یورو در ماه بوده و تا حداکثر 7500 یورو نیز قابل افزایش می باشد.

پرستاران برای مهاجرت به آلمان چه چالش های پیش روی خود دارند؟

مهاجرت پرستاران به آلمان علی رغم دارا بودن حقوق و مزایای بسیار، با چالش هایی مواجه می باشد. یکی از این چالش ها یادگیری زبان آلمانی است. آلمانی یکی از زبان های سخت دنیاست و افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند ملزم به یادگیری آن می باشند. سطوح زبان آلمانی از A1 شروع می شود که پرستاران برای اخذ پذیرش یا دعوتنامه ی کاری باید مدرک زبان آلمانی را حداقل در سطح B2 ارائه نمایند.

دیگر چالش مهاجرت پرستاران به آلمان معادل سازی مدارک تحصیلی و رزومه ی کاری متقاضیان می باشد. همانطور که گفته شد پرستاران تا زمانی که مدارک آن ها معادل سازی یا اصطلاحا رجیستر نشده باشد مجوز کار کردن در زمینه ی رشته ی خود را نخواهند داشت. لازم به ذکر است افراد تا قبل از رجیستر شدن مدارک می توانند در زمینه های شغلی دیگری مانند کارشناس بهداشت فعالیت نمایند.

آخرین نکته ای که می توان آن را به عنوان یکی از معایب و چالش های شغل پرستاری در آلمان در نظر گرفت سختی و حساس تر بودن این شغل نسبت به کشورهای دیگر می باشد. در بسیاری از مواقع پرستاران آلمانی باید وظایف پزشکان را نیز انجام دهند.

از آن جا که بازار کار پرستاران در آلمان و آمریکا از سایر کشورهای جهان بهتر می باشد، معمولا شرایط کاری در این 2 کشور با یکدیگر مقایسه می شوند. کار به عنوان یک پرستار حرفه ای در آلمان نیازمند تخصص و رسیدگی بیشتر نسبت به بیماران می باشدد این در حالی است که نسبت به آمریکا از مالیات پرداختی بیشتر و حقوق دریافتی کمتری برخوردار هستند.

اصلا شرح وظایف پرستار در آلمان چیه؟

کشور آلمان به دلیل نیاز مبرمی که به پرستار دارد زمینه های شغلی متعددی را برای این نیروها فراهم آورده است. پرستاران در آلمان معمولا به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول کسانی هستند که در بیمارستان ها و کلینیک ها (به طور کلی مراکز درمانی) مشغول به کار می شوند و دسته ی دوم افرادی می باشند که به نگهداری و پرستاری از سالمندان در خانه های شخصی یا خانه سالمندان می پردازند.

مهاجرت پرستاران به آلمان قبل از هرچیزی نیازمند بهره مندی از شرایط کار آن می باشد زیرا پرستاران در این کشور وظایف خطیری به عهده داشته و سهل انگاری و اشتباه در انجام هریک از این وظایف می تواند منجر به خسارات جانی و مالی بسیاری شود.

شرح وظایف پرستاران آلمان برای نگهداری از سالمندان :

  1. مراقبت های عمومی و بهداشتی فرد سالمند
  2. کمک به سالمند در کارهای روزمره مانند غذا خوردن، راه رفتن و …
  3. تجویز دارو و نظارت بر سروقت مصرف شدن داروها
  4. اندازه گیری علائم حیاتی مانند فشار خون و تپش قلب و …

شرح وظایف پرستاران آلمان در مراکز درمانی :

افرادی که به عنوان پرستار در بخش های مختلف درمانی کشور آلمان مشغول به کار می شوند علاوه بر وظایف بالا وظایف دیگری نیز دارند که باید به درستی انجام شود. این وظایف عبارتند از:

  1. نظارت بر شرایط بیمار و ثبت مدارک مورد نیاز
  2. کنترل بیمار در مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده
  3. توانایی انجام تزریقات و گرفتن نمونه خون از بیمار
  4. متعهد بودن در مقابل بیمار و اطلاع وضعیت بیمار به دکتر
  5. توانایی احیا کردن بیماران بدحال در مواقع اضطراری

پرستاران برای مهاجرت به آلمان از کجا باید شروع کنند؟

در قدم اول متقاضیان باید با بررسی شرایط خود بهترین روش مهاجرت پرستاران به آلمان را نسبت به وضعیت خود انتخاب نمایند. افرادی که دارای سابقه کار هستند بهتر است از طریق جاب آفر اقدام نمایند. پس انتخاب نوع ویزا نوبت به تهیه مدارک مورد نیاز می رسد. هرکدام از انواع ویزاهای پرستاران شامل مدارک خاصی می باشد اما مدارک مشترک در هر 3 نوع جاب آفر، جاب سرچ و ویزای تحصیلی در بخش مدارک مورد نیاز نوشته شده است.

پس از پشت سر گذاشتن این مراحل افراد باید مدارک مورد نیاز سفارت را تهیه نموده و با تحویل مدارک به آن جا و قانع کردن آفیسر مهاجرتی اقدام به اخذ ویزا نمایند.

مدارک مورد نیاز سفارت:

  • اصل مدارک هویتی و پاسپورت به همراه ترجمه ی آن ها
  • 2 عدد عکس 4*3
  • مدارک و رزومه ی شغلی ترجمه شده
  • فرم های سفارت برای دریافت ویزای کار
  • دعوت نامه ی کاری از سوی کارفرما برای افرادی که از طریق جاب آفر اقدام نموده اند
  • نامه تمکن مالی
  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه
  • مدرک زبان آلمانی
  • گوهی ازدواج برای افرادی که متاهل هستند

به صورت کلی می توان گفت پرستاری یکی از پرمتقاضی ترین و پردرآمدترین شغل های موجود در کشور آلمان می باشد. افراد با تهیه مدارک مورد نیاز می توانند آینده ی شغلی خود را در این کشور تضمین نموده و از مزایای بسیاری مانند امنیت شغلی و اجتماعی مناسب، استفاده از خدمات پزشکی و درمانی، بیمه بیکاری و بازنشستگی، دریافت حقوق حتی در دوران تعطیل و … بهره مند شود.

موسسه اریاناپارس مفتخر است که با داشتن چندین سال سابقه درخشان در این زمینه شما را در رسیدن به مقصود خود یاری نماید. متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین مجرب مجموعه ی ما در تماس بوده و بهترین مسیر را برای مهاجرت پرستاران به آلمان انتخاب نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد