همه چیز در رابطه با مهاجرت

همه چیز در مورد مهاجرت

همین که کلمه مهاجرت چیست ؟ را در گوگل سرچ کرده اید، بیانگر این مسأله است که معنی این کلمه را به طور کامل می دانید. تعاریف زیادی در رابطه با مهاجرت تا به امروز از منظرهای مختلف ارائه شده است ولی شاید جامع ترین تعریف برای مهاجرت را بتوان نقل مکان کردن از یک نقطه به نقطه دیگر برای ایجاد شرایط زندگی جدید با یک هدف خاص، دانست.

در نظرسنجی موسسه گالوپ که در سال ۲۰۱۵ و با تمرکز بر موضوع آمادگی ذهنی برای مهاجرت در میان کشورهای مختلف جهان صورت پذیرفت، کشورایران در رتبه نهم جهان در میان کشورهایی با آمار مهاجرت بالا جای گرفت. شاید مهمتر از تعریف مهاجرت، داشتن اطلاعات کامل در رابطه با شرایط مهاجرت به سایر کشورها، راه های مختلف برای مهاجرت و مهمتر از همه انتخاب بهترین کشور و مسیر برای مهاجرت باشد. در ادامه قصد داریم به مهمترین سوالات در رابطه با موضوع مهاجرت پاسخ دهیم.

چه روشهایی برای مهاجرت به خارج از کشور وجود دارد؟

?What are the ways to immigrate abroad

از گذشته تا به حال به خصوص پس از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ روش های مختلفی برای مهاجرت کردن از ایران توسط متقاضیان مهاجرت به سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. مهاجرت هایی که به صورت قانونی صورت پذیرفته است در کنار مهاجرت هایی که به شکل های مختلف غیر قانونی و حتی قاچاق انجام شده است را می‌توان طیف گسترده ای از انواع مهاجرت محسوب کرد که در چند سال گذشته موارد استفاده متقاضیان مهاجرت بوده است. در ادامه سعی داریم به بررسی این روش ها بپردازیم.

مهاجرت تحصیلی

روش مهاجرت تحصیلی که یکی از محبوب ترین روش ها میان علاقمندان به مهاجرت از ایران محسوب می گردد، به خصوص در چند سال گذشته و با توجه به محدود تر شدن روش های دیگر، همواره مورد استقبال طیف وسیعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور بوده است. روند افزایش تعداد مهاجران ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ روندی کاملاً افزایشی می ‌باشد. این عدد از حدود ۲۰ هزار دانشجو به بیش از ۵۰ هزار دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور افزایش یافته است.

مهاجرت تحصیلی

مقصد بیشتر دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور به ترتیب کشورهای آمریکا، ترکیه ،کانادا، آلمان، ایتالیا، مالزی، امارات، استرالیا، انگلستان و فرانسه می باشد. با توجه به گستردگی بحث مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور در مقاله ای تحت عنوان مهاجرت تحصیلی به بررسی تمام ابعاد این نوع مهاجرت پرداخته‌ایم.

مهاجرت کاری

روش مهاجرت کاری، همواره مطلوب ترین نوع مهاجرت خارج از کشور برای بسیاری از افراد محسوب می شود.هدف مهاجرت کاری، یافتن شغل در خارج از کشور و کسب درآمد ارزی از همان شروع مهاجرت قلمداد می شود. البته مهاجرت کاری در چند سال گذشته به دو شکل مهاجرت از طریق پیشنهاد شغلی و مهاجرت از طریق اقامت کاری موقت صورت پذیزفته است. 

با توجه به سخت تر شدن روند مهاجرت از طریق پیشنهاد شغلی در خارج از کشور در چند سال گذشته، مهاجرت از طریق نیروی متخصص و همچنین ویزاهای جستجوی کار در بسیاری از کشورها بسیار بیشتر مورد توجه متقاضیان مهاجرت کاری ایرانی به خارج از کشور قرار گرفته است.

مهاجرت کاری

در حال حاضر کشورهای زیادی در جهان از یکی از دو روش گفته شده در بالا برای جذب نیروی کار مورد نیاز خود اقدام به دریافت درخواستهای مهاجرت کاری به کشور خود می نمایند.ما در مقاله‌ای تحت عنوان مهاجرت کاری به تفصیل در رابطه با این دو روش به بحث پرداخته ایم.

مهاجرت سرمایه گذاری

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در بیشتر کشورهای جهان به سه روش صورت می پذیرد. براساس سیاست های اقتصادی و مهاجرتی این کشورها، کشور مقصد ممکن است از یک یا چند روش برای جذب سرمایه گذاران خارجی استفاده نماید. روش های متداول سرمایه گذاری در سایر کشورها به شرح ذیل می باشد.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری مستقیم

بعضی از کشورها با ارائه اوراق قرضه به متقاضیان خارجی به صورت مستقیم متولی اعطای اقامت و یا حتی شهروندی کشور خود به متقاضیان مهاجرت به این کشور هستند. متقاضیان اخذ اقامت این کشورها با پرداخت مبلغی مشخص به اداره مهاجرت، با خرید این اوراق می توانند پس از اخذ اقامت دائم (پس از چند سال که توسط دولت این کشورها تعیین می گردد) اوراق را به شخص دیگری انتقال دهند و اصل سرمایه خود را باز پس گیرند. این روند مهاجرتی بیشتر در کشورهای صورت می پذیرد که اقتصاد پویایی ندارند.

مهاجرت از طریق کارآفرینی

در بسیاری از کشورهای جهان ( به خصوص کشورهای پیشرفته) بسیاری از متقاضیان اخذ اقامت قادر خواهند بود تا با ایجاد یک کسب و کار در کشور مقصد و به کارگماری تعدادی از نیروی کار بومی این کشورها، اقامت موقت و پس از آن اقامت دائم این کشورها را اخذ نمایند.

مهاجرت از طریق کار آفرینی

گفتنی است میزان سرمایه و شرایط اخذ اقامت در این کشورها کاملاً متفاوت بوده است به طور مثال در کشورهای در حال توسعه به بودجه ای کمتر از ۲۰ هزار یورو و در کشورهای توسعه یافته به سرمایه های بیش از ۱۰۰ هزار یورو نیاز است. ما در مقاله ای تحت عنوان اقامت اروپا از طریق کارآفرینی به طور کامل در این رابطه به بحث و بررسی پرداخته ایم.

مهاجرت از طریق تمکن مالی

این روش که در برخی از کشورهای اروپایی رواج بسیاری دارد با ارائه مدارکی از طرف متقاضی مهاجرت به اروپا دال بر تمکن مالی وی به پرداخت هزینه های زندگی فرد و خانواده او بدون نیاز به استخدام در شغلی همراه است. این روش مهاجرت بدون سرمایه‌گذاری در کشور مقصد صورت می پذیرد . ارائه مدارک،محدود به مدارک داخلی می باشد و نیازی به سپرده گذاری در خارج از کشور در این روش مهاجرتی نمیباشد.ما در مقاله ای تحت عنوان مهاجرت از طریق تمکن مالی به تفصیل در رابطه با این نوع مهاجرت صحبت نموده ایم.

مهاجرت از طریق ازدواج

در مهاجرت از این روش فرد متقاضی مهاجرت می بایست مدارکی از ازدواج وی با شخصی با ملیت کشور مقصد به سفارت این کشور ارائه دهد به طور مثال اگر یک فرد ایرانی با یک فرد آلمانی ازدواج نماید فرد ایرانی می تواند با ارائه مدارکی دال بر قانونی بودن ازدواج رسمی با یک تبعه آلمانی درخواست اقامت خود را به سفارت کشور آلمان ارسال نماید.

مهاجرت از طریق ازدواج

گفتنی است بعضی از کشورها برای انجام امور مربوط به مهاجرت از طریق ازدواج از متقاضی درخواست می‌نماید تا مدرکی که نشان دهنده تسلط متقاضی به زبان این کشور است ارائه نماید. به افرادی که قصد مهاجرت از این طریق را دارند توصیه می‌نماییم مطلب مهاجرت از طریق ازدواج در وب سایت آریاناپارس مطالعه نمایید.

مهاجرت از طریق پناهندگی

در روش های گوناگون مهاجرت از طریق پناهندگی متقاضی اخذ اقامت کشور مقصد از این طریق با ارائه مدارکی به اداره مهاجرت این کشور اثبات می نماید تا در صورت بازگشت به وطن خود با مشکلات بی شماری برای زندگی و ادامه حیات مواجه خواهد بود مشکلاتی نظیر مشکلات سیاسی، اجتماعی و مسائل قانونی از نمونه این مشکلات است.

مهاجرت از طریق پناهندگی

مهاجرت از طریق پناهندگی در چند دسته گوناگون طبقه بندی می شود پناهندگی سیاسی، پناهندگی اجتماعی، پناهندگی مذهبی و پناهندگی جنسیتی از رایج ترین انواع درخواست های پناهندگی در کشورهای مختلف می باشند.ذکر این نکته حائز اهمیت است که موسسه آریاناپارس هیچ گونه فعالیتی در جهت مشاوره و یا انجام امور مربوط به پناهندگی در هیچ کشوری از جهان را ارائه نمی نماید و متقاضیان اخذ اقامت سایر کشورها از این طریق توصیه می نماید تا از روش های قانونی و مطمئن تر برای مهاجرت به سایر کشورها استفاده نمایند.

چه مشکلاتی برای مهاجرت پیش رو داریم؟

علاقه مندان به مهاجرت از ایران ممکن است با توجه به شرایط زندگی خود مشکلات مختلفی را پیشروی مهاجرت خود متصور شوند. رایج ترین مشکلاتی که متقاضیان ایرانی مهاجرت با آن روبرو هستند را می توان موارد زیر دانست.

مشکلات مالی

با توجه به افزایش نرخ ارز در چند سال گذشته و کمتر شدن ارزش ریال در مقابل دلار و سایر ارزهای رایج به تبع آن توان مالی متقاضیان مهاجرت نیز کمتر شده است. متقاضیانی که تا چند سال پیش توان مالی پرداخت هزینه های تحصیل در کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا را داشتنه آمد با توجه به کمتر شدن بودجه شان در حال حاضر می بایست کشورهای کم هزینه تر را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند.

مشکلات مالی

و یا افرادی که در چند سال گذشته به راحتی قادر بودند اقامت سرمایه گذاری کشورهای اروپایی را دریافت نمایند در حال حاضر انتخاب های زیادی برای مهاجرت به کشور های خوب اروپایی پیش روی خود نمی بینند.

مشکلات مربوط به اقدام های مشابه

شاید اگر ۱۰ سال پیش برای ویزای شینگن کشور ایتالیا ادامه کردید می توانستید با ارائه چند مدرک ساده و فقط با ارائه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان پول در حساب بانکی خود موفق به اخذ ویزای کشور ایتالیا بگردید. در چند سال گذشته بسیاری از متقاضیان ویزا هایی نظیر ویزای توریستی و دانشجویی پس از ورود به کشور مقصد اقدام و اقامت از طریق پناهندگی نموده اند.

همین مسئله باعث شده است تا افسران ویزای بسیاری از سفارت های کشور های مختلف با این پیش فرض ذهنی پرونده یک مهاجر ایرانی را بررسی نمایند که قصد وی از ویزای تحصیلی و ویزای توریستی فقط ورود به کشور مقصد است و احتمال بازنگشتن فرد متقاضی به ایران بیشتر از احتمال عمل کردن وی بر اساس قوانین ویزا است. همین مسئله باعث شده است تا شانس ویزای متقاضیان ایرانی در مقایسه با سال های گذشته بسیار کمتر شود.

سخت تر شدن شرایط

با توجه به افزایش سطح دانش در میان عموم مردم در حوزه تحصیلات آکادمیک و دانش زبان های خارجی بسیاری از معیارهای مهاجرتی  در سال‌های گذشته ساده تر مشخص شدند امروزه به شکلی کاملاً رقابتی تعیین می گردند. شاید اگر در یک دهه قبل تر برای پروسه نیروی متخصص استرالیا درخواست می دادید می توانستید با یک مدرک فنی حرفه ای و داشتن مدرک زبانی معادل آیلتس ۵ انتظار اخذ اقامت از این طریق در کشور استرالیا را داشته باشید ولی کم معیارهای نیروی متخصص استرالیا در حال حاضر حداقل مدرک لیسانس به حداقل نمره آیلتس ۷ می باشد. بنابراین اگر انتظار مهاجرت به کشورهای با کیفیت جهان را دارید باید شرایط خود را بهبود ببخشید.

برای مهاجرت باید از کجا شروع کرد؟

اگر نتوانیم تصمیم برای مهاجرت را مهمترین تصمیم زندگی یک فرد بدانیم، می ‌توانیم آن را در میان سه تصمیم بزرگ زندگی هر فرد جای دهیم. برای تصمیمی به این اهمیت برداشتن قدم های منطقی، محتاطانه و به دور از خیال پردازی از اساسی‌ترین نیازها محسوب می شود. شاید بتوان مراحل اقدام برای مهاجرت را به سه دسته زیر تقسیم کرد.

مرحله اول تعیین تکلیف شخصی

این مرحله از نگاه مجموعه آریاناپارس مهمترین مرحله در روند مهاجرت ای یک متقاضی می باشد چرا که ما اعتقاد داریم مهاجرت یک تصمیم برای تغییر مکان نیست یک تصمیم برای بهتر کردن شرایط زندگی است. شما باید به طور شفاف و واضح انگیزه‌های خود را از مهاجرت بدانید.

مهاجرت بدون هدف درست یک مهاجرت از پیش شکست خورده است. اگر صرفاً از مهاجرت قصد فرار کردن از شرایط موجود زندگی خود را دارید بنابراین به شما توصیه می نماییم در رابطه با تصمیم برای مهاجرت تجدید نظر نمایید. شما باید به طور شفاف از خود بپرسید: می خواهم پس از مهاجرت مشغول به چه فعالیتی باشم؟ پنج سال پس از مهاجرت باید به چه دستاوردی برسم؟ مهاجرت می تواند که فرصتی را به من بدهد که من در حال حاضر ندارم؟ هدف از مهاجرت صرفاً داشتن آزادی‌های بیشتر است یا پیشرفت و رشد؟ آیا حاضرم سختی های مهاجرت را تحمل نمایم؟ آیا حاضرم ثبات شغلی امروز را برای آینده احتمالی و خطر بیاندازم؟پاسخ دادن به این سوال ها می ‌تواند ذهنیتی روشن از مسیری که قصد دارید در آن قدم بردارید به شما ارائه نماید.

مرحله دوم کسب دانش کافی

خوشبختانه در چند سال گذشته با استفاده از اینترنت مرزهای دانش تا حد زیادی جابجا شده است و شما به راحتی با لپ تاپ شخصی خود قادر خواهید بود تا از قیمت مثلاً یک کیلو موز در پایتخت پرتغال آگاهی کامل یابید.

همچنین بسیاری است مراکز تحقیقاتی جهان سازمان های مهاجرت کشورهای مختلف دانشگاه های سرتاسر جهان و وب سایتهای موجود به زبان های فارسی و انگلیسی اعاتی جامع در همه زمینه‌های مرتبط و مهاجرت در اختیار افراد قرار می‌دهند. بنابراین قبل از اینکه تصمیم خود مبنی بر مهاجرت را به مرحله اجرا در بیاورید می بایست از شرایط همه گزینه های پیش روی خود به صورت کامل مطلع شوید.

بسیاری از چالش هایی که ممکن است شما با آن روبرو شوید چالش هایی بودند که متقاضیان مهاجرت مشابه شما در چند سال گذشته با آن مواجه شدند بنابراین نیاز نیست شما مجدداً دچار آنها شوید. صرفاً کافیست بتوانید با تحقیق کافی در اینترنت  از تجربه‌های گذشته آنها استفاده نمایید.

مرحله سوم گرفتن مشورت های کافی

پس از اینکه انگیزه مهاجرت خود را مشخص کردید و با دانش کافی اطلاعات مورد نیاز در رابطه با کشور و روش مطلوب خود را جمع آوری نموده اید نوبت به انتخاب نحوه اقدام شما میرسد. به صورت کلی متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور به دو روش اقدامات مربوط را صورت می دهند.

مرحله سوم گرفتن مشورت های کافی

در صورتی که فرد از اطلاعات کافی برخوردار باشد و ریسک تجربه کردن اقدام برای یک روند مهاجرتی را به پذیرد و برای ادامه این روند به جمع آوری تجارب دیگران اکتفا نماید می تواند به صورت شخصی و بدون استفاده از مشاور به تبع آن پرداخت هزینه‌های مربوط به مشاوره روند مهاجرتی خویش را صورت دهد.

در صورتی که برای اقدام جهت یک روش مهاجرتی اطلاعات کافی و مهمتر از آن تجربه انجام یک امر مشابه وجود نداشته باشد در انجام یک پرسی مهاجرتی نیازمند گرفتن مشاوره از یک فرد با تجربه خواهید و در اینجاست که این سوال مطرح می شود که چطور یک موسسه مهاجرتی (موسسه اعزام دانشجو، کاریابی بین المللی یا وکیل مهاجرتی) را انتخاب نمایم.ما در مقاله‌ای تحت عنوان بهترین موسسه مهاجرتی ایران به بررسی ابعاد این انتخاب مهم پرداخته ایم.

بهترین کشور برای مهاجرت کدام کشور است؟

قطار نمی‌توان به صورت مشخص یک کشور را به عنوان بهترین مقصد مهاجرتی برای همه افراد دانست. برای انتخاب یک مقصد درست برای مهاجرت می بایست فاکتور های زیادی را در نظر گرفت. ممکن است یک کشور برای یک فرد بهترین گزینه موجود محسوب شود در صورتی که همین کشور برای فرد دیگر با شرایط متفاوت به هیچ عنوان گزینه منطقی به حساب نیاید.

اگر می خواهید بدانید چه کشوری را به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت انتخاب نمایید توصیه می نماییم با استفاده از مشاوره رایگان با مشاورین مجموعه آریاناپارس شرایط مهاجرت به بیش از ۳۸ کشور جهان را با توجه به سوابق تحصیلی، کاری و  سایر فاکتورهای دخیل در تصمیم گیری برای مهاجرت بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد