پذیرش تحصیلی آلمان

پذیرش تحصیلی در آلمان

تحصیل در آلمان و دریافت پذیرش از دانشگاه های آلمان در هر مقطع تحصیلی، همواره فرصت بسیار مناسب و ایده آل برای افرادی که قصد تحصیل در کشور اروپایی با هزینه کم را دارند می باشد. دانشگاه های آلمان از سطح علمی و اعتبار بالایی در جهان برخوردار گشته اند هر ساله دانشجویان بین المللی بی شماری از سراسر دنیا جهت دریافت پذیرش تحصیلی آلمان اقدام می نمایند و پس از تحصیل، با یافتن کار تمام وقت، اقامت این کشور را دریافت می کنند.

کشور آلمان پس از تحصیل به دانشجویان این امکان را می دهد که به مدت 18 ماه در این کشور حضور داشته باشند و برای جستجوی کار در آلمان اقدام نمایند و در صورت یافتن کار مورد نظر ویزای کاری این کشور را دریافت کنند. افراد برای دریافت پذیر از دانشگاه های آلمان باید شرایطی را دارا باشند که در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

چطوری میتونم پذیرش تحصیلی بگیرم از یه دانشگاه آلمانی؟

متقاضیان تحصیل در آلمان در ابتدا برای این امر می بایست یک دانشگاه، کالج و یا موسسه عالی آموزشی را در آلمان با توجه به دوره تحصیلی و رشته مورد نظر خود انتخاب نمایند و از آن پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنند. زبان تحصیل در این کشور آلمانی و انگلیسی می باشد از این جهت دارا بودن مدرک زبان B2 آلمانی و یا آیلتس الزامی می باشد. از این جهت افراد با در اختیار داشتن نامه پذیرش و سایر مدارک مورد نیاز برای سفارت آلمان برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام نمایند.

دانشجویان برای دریافت پذیرش تحصیلی آلمان می بایست مدارکی را که توسط دانشگاه ذکر شده است را آماده و ترجمه کنند و از طریق ایمیل به دانشگاه ارسال نمایند. به صورت کلی افراد برای دریافت پذیرش تحصیلی آلمان باید 5 مرحله را سپری کنند که این مراحل به شرح ذیل است:

مرحل اول – انتخاب برنامه تحصیلی

در کشور آلمان دانشگاه ها طیف وسیعی از انواع برنامه ها و رشته های تحصیلی را به دانشجویان بین المللی ارائه می نمایند. متقاضیان می بایست بر اساس علایق خود یک برنامه تحصیلی و دانشگاه مورد نظر را انتخاب کنند. افراد قادر می باشند از طریق سایت DAAD برنامه تحصیلی مناسب و رشته دانشگاهی مورد علایقه خود را انتخاب نمایند.

در کشور المان دوره کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می گردد و تعداد محدودی از دانشگاه ها دوره لیسانس را به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه میدهند از این جهت برای تحصیل در این مقطع دانشجویان می بایست مدرک زبان آلمانی در سطح حداقل B1 را داشته باشند.

مرحله دوم – آماده سازی و ترجمه مدارک

متقاضیان می بایست حداقل دو هفته قبل از شروع پذیرش دانشگاه کلیه مدارک مورد نیاز برای دانشگاه را آماده نمایند. هر دانشگاه و رشته ای در کشور آلمان دارای شرایط خاص خود می باشد که افراد باید برای ورود به دانشگاه و اخذ پذیرش تحصیلی آلمان، تمامی شرایط را برآورده سازند

متقاضیان قادر می باشند از طریق مراجعه به سایت دانشگاه شرایط ورود و پذیرش را به صورت کامل بررسی نموده و برای ادامه تحصیل در این کشور پذیرش خود را دریافت نمایند. افراد باید توجه داشته باشند که کلیه مدارک و سوابق خود را باید به زبان آلمانی ترجمه کنند.

مرحله سوم – یادگیری زبان آلمانی و یا انگلیسی

دروس در دانشگاه های آلمانی به دو زبان انگلیسی و یا آلمانی ارائه می گردد. افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند باید مدرک زبان آلمانی B1 را به دانشگاه ارائه دهند. البته ناگفته نماند که برخی از دانشگاه های آلمان دوره کارشناسی را به زبان انگلیسی برگزار می نمایند اما تعداد این دانشگاه ها بسیا محدود می باشد و بهتر است دانشجویان برای افزایش شانس پذیرش تحصیلی خود از آلمان مدرک زبان این کشور را دریافت کنند.

دوره کارشناسی ارشد در آلمان به دو زبان انگلیسی و یا آلمانی ارائه می شود. اگر یک دانشگاه آلمانی زبان را انتخاب کرده اید، قبل از ورود به دانشگاه باید در دو آزمون DSH و TestDaF شرکت کنید. برای دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل را دارا باشید. افراد برای دریافت مدرک زبان خود حداقل می بایست از 6 ماه قبل یادگیری دوره زبان خود را آغاز کرده باشند.

مرحله چهارم – ارائه تمکن مالی

افراد برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان می بایست هزینه های یکسال زندگی و تحصیل در کشور آلمان را در حساب خود داشته باشند. هزینه های تحصیل در آلمان به صورت رایگان و یا ناچیز می باشد. لازم به ذکر است که منظور از رایگان بودن، صفر بودن هزینه تحصیل نیست. هزینه های تحصیل در آلمان حدود 1000 الی 2500 یورو در سال تعیین شده است که اگر افراد در دانشگاه های دولتی و به زبان آلمانی تحصیل نمایند هزینه کمتری را پرداخت خواهند نمود.

هزینه های زندگی در آلمان در شهرهای مختلف متفاوت است و در شهری مانند برلین قطعا هزینه های زندگی بیشتر از شهرهای دیگر این کشور می باشد. در کشور آلمان به صورت متوسط هزینه های زندگی حدود 700 الی 800 یورو در ماه تخمین زده شد است. بر این اساس افراد می بایست تمکن مالی در حدود 8000 الی 10000 یورو را به دانشگاه اثبات نمایند.

مرحله پنجم – ارسال درخواست

6 هفته قبل از deadline افراد می بایست درخواست پذیرش خود را به دانشگاه ارسال نمایند. دانشگاه های آلمان دو بار در سال اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند. یکبار در تابستان و بار دیگر در زمستان. مهلت ثبت نام در ترم تابستان معمولاً اواسط ژانویه و ترم زمستان معمولاً اواسط ژوئیه است.

دانشجویان می بایست برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان به صورت آنلاین اقدام نمایند و پس از ثبت درخواست خود منتظر جواب از دانشگاه گردند. دانشگاه به طور معموا پس از 1 الی 2 ماه جواب را به دانشجو از طریق ایمیل اعلام خواهد کرد.

افراد می توانند برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان به سایت uni-assist مراجعه نموده و از طریق پورتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان بین المللی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که این پورتال فقط برای برخی از دانشگاه های آلمان قابل استفاده می باشد.

دانشگاه های آلمان چند تا ترم دارن؟

هر سال تحصیلی در کشور آلمان شامل دو ترم می گردد. یعنی هرسال تحصیلی به دو نیم سال تقسیم می شود. نیم سال اول از ابتدای آوریل یعنی 12 فروردین ماه شروع گردیده و تا اواخر سپتامبر یعنی 10 شهریور ماه ادامه دارد. نیم سال دوم در دانشگاه های آلمان که به ترم زمستانه شناخته شده است از اکتبر یعنی 10 مهر ماه آغاز می گردد و در اواخر مارس یعنی 31 فروردین ماه خاتمه می یابد.

چه زمانی باید برای پذیرش از دانشگاه های آلمان اقدام کرد؟

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد دانشگاه های آلمان دو بار در سال برای پذیرش دانشجو اقدام می نمایند. دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان می بایست به ددلاین دانشگاه ها توجه داشته باشند. هر دانشگاه و رشته ای در آلمان و یا همچنین برای دانشجویان بین المللی و یا آلمانی، ددلاین مختص به خود را داشته باشد. از این جهت آگاهی از ددلاین دانشگاه ها امری الزامیست.

افراد قادر می باشند با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود اطلاعات کافی در این زمینه را کسب نمایند. اما لازم به ذکر است به طور معمول ددلاین دانشگاه های آلمانی برای ترم زمستان تا 15 جولای و ترم تابستان تا 15 ژانویه تعیین شده است و متقاضیان می بایست مدارک خود را تا قبل از این تاریخ به دانشگاه مورد نظر خود ارسال نمایند.

هزینه های تحصیل من در آلمان چقدر میشه؟

در سا 2014، 16 ایالت در آلمان، تحصیل در دانشگاه های دولتی خود را برای دانشجویان بین المللی به صورت رایگان ارائه دادند. اما در سال 2017، ایالت جنوب غربی آلمان( بادن وورتمبرگ) شرایط تحصیل به صورت رایگان را برای دانشجویان بین المللی لغو کرد. دانشجویانی که از کشورهای غیر از اتحادیه اروپا برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام می نمایند باید هر ترم شهریه ای معادل 1500 یورو را پرداخت کنند.

اگرچه تحصیل در دانشگاه های آلمان برای افرادی که مدرک لیسانس خود را از این کشور دریافت نموده اند به صورت رایگان می باشد اما دانشجویان باید هزینه کمی که معادل 250 یورو است را بابت ثبت نام در دانشگاه، بیمه درمانی و غیره پرداخت نمایند. هم چنین دانشگاه هایی که تدریس در آنها به زبان انگلیسی صورت می گیرد مستلزم پرداخت شهریه می باشند. این مبلغ براساس شهر مورد نظر و مقطع تحصیلی می تواند متفاوت باشد.

افرادی مدرک کارشناسی خود را در کشورهای دیگر دریافت نموده اند برای تحصیل در دانشگاه های آلمان می بایست هزینه ای معادل 10.000 یورو را پرداخت نمایند. این در صورتی می باشد که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بین 20.000 الی 30.000 یورو تعیین شده است.

برای گرفتن پذیرش تحصیلی آلمان چه هزینه هایی دارم؟

افراد برای دریافت پذیرش تحصیلی آلمان باید هزینه هایی را پرداخت نمایند. این هزینه ها به دو بخش یعنی هزینه های دانشگاه و زندگی و هزینه های اجرایی می باشد. همانطور که در بخش های قبلی گفته شد، دانشجویان برای دریافت پذیرش تحصیلی این کسور می بایست نامه تمکن مالی خود را به سفارت ارائه دهند. تمکن مالی شامل یک سال هزینه های زندگی و تحصیل در آلمان اطلاق می گردد.

هزینه های تحصیل در آلمان بسته به شهر، مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت است اما به صورت میانگین هزینه های تحصیل در این کشور بیا 500 الی 2000 یورو تخمین زده شده است. هزینه های زندگی در آلمان با توجه به شهر مورد نظر فرد متقاضی بسیار مختلف می باشد. هزینه زندگی در شهرهای کوچک قطعا کمتر از شهرهای بزرگی چون مونیخ است. به طور متوسط هزینه های زندگی در آلمان سالیانه 6000 الی 8000 یورو تعیین شده است. طبق اطلاعات DAAD هزینه های زندگی ماهیانه برای افراد به شرح ذیل می باشد:

  • خورد و خوراک: 168 یورو
  • پوشاک: 42 یورو
  • حمل و نقل: 94 یورو
  • تلفن، اینترنت، تلویزیون: 31 یورو
  • لوازم التحریر: 20 یورو
  • فعالیت های تفریحی: 61 یورو
  • اجاره آپارتمان: 280 – 340 یورو

افراد برای دریافت پذیرش تحصیلی آلمان می بایست اثبات نمایند که توانایی تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود را به مدت یکسال دارا می باشند ازاین جهت ارائه تمکن مالی معادل 10.000 یورو به دانشگاه و سفارت الزامی است.

شانس اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان برای من چقدره؟

با توجه به تغییراتی که در طی سال‌های اخیر در قوانین کشور آلمان در خصوص پذیرش تحصیلی برای این کشور به وجود آمده است شرایط پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان دست‌خوش تغییرات شده‌اند افراد برای افزایش شانس پذیرش از دانشگاه‌های این کشور می‌توانند با ارائه جعبه مدارک موردنیاز جهت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان و همچنین ارائه تمکن مالی مناسب شانس دریافت ویزای تحصیلی این کشور را برای خود افزایش دهند.

زیرا با توجه به آماری که توسط اداره مهاجرت کشور آلمان در رابطه با ورود دانشجویان به این کشور ارائه شده است، پرونده های تحصیلی که به صورت ناقص ارائه شده بودند نتوانستند موفقیت در پذیرش تحصیلی آلما را کسب نمایند.

برای پذیرش تحصیلی از آلمان چه مدارکی نیاز دارم؟

افراد برای دریافت پذیرش تحصیلی آلمان باید مدارک مورد نیاز دانشگاه مربوطه را تهیه و تنظیم نمایند افراد با توجه به دانشگاه مورد نظر مقطع تحصیلی و نوع رشته مدارک متفاوتی را باید به دانشگاه ارسال نمایند از این نظر متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه شرایط و مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان را بررسی کنند و مدارک را به ‌صورت دقیق و بدون نقص آماده سازی نمایند.

به صورت کلی مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی از کشور آلمان و ثبت‌ نام در دانشگاه‌های این کشور به شرح ذیل می باشد ارائه پاسپورت و گذرنامه ای که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد نامه پذیرش از دانشگاه ارائه مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی تمکن مالی بیمه درمانی سوابق تحصیلی می باشد. در ادامه به معرفی مدارک موردنیاز برای پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور آلمان خواهیم پرداخت.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع لیسانس در کشور آلمان قبل از ورود به دانشگاه افراد متقاضی باید ۱ دوره یک‌ ساله را در کالج‌های این کشور بگذرانند. طی این دوره دانشجویان آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه‌های این کشور را پیدا خواهند کرد. در این دوره دروس به زبان آلمانی به دانشجویان ارائه می‌گردد همچنین افراد افراد می‌توانند لازم به افرادی که سال اول دانشگاه را در ایران حالا چه در دانشگاه سراسری چه در دانشگاه آزاد گذرانده‌اند می‌توانند مستقیماً بدون گذراندن کالج برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان اقدام کنند.

مدت دوره کارشناسی در آلمان ۳ الی ۴ سال به طول خواهد کشید برای پذیرش تحصیل در مقطع لیسانس مدارک زیر مورد نیاز است:

  • کپی پاسپورت معتبر
  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم دبیرستان و یا پیش‌دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • قبولی در دانشگاه سراسری
  • مدرک زبان یا آلمانی و یا انگلیسی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه تحصیلی
  • ارائه تمکن مالی.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان بین ۱ نیم الی ۲ سال به طول می‌انجامد. افراد برای اپلای کردن برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان باید به این نکته توجه داشته باشند که رشته‌های تحصیلی در این مقطع به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول رشته‌های رشته‌هایی هستند که مرتبط با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی می باشد و تحصیل در این رشته‌ها به‌ صورت رایگان است و دسته دوم رشته‌هایی هستند که مرتبط با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی نمی‌باشد.

بدین منظور دانشجویان برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها حداقل باید ترمی پانصد یورو به دانشگاه پرداخت نمایند.
به صورت کلی مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان به شرح ذیل می باشد:

  •  
  • ارائه گواهی دیپلم و ریز نمرات
  • گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی همراه ریز نمرات
  • مدرک دوره کارشناسی به همراه رایزن نمرات
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 و یا به B2 آلمانی
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه توصیه نامه
  • ارائه تمکن مالی
  • دو قطعه عکس
  • ارائه پاسپورت معتبر

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان در مقطع دکتری

افراد برای پذیرش در مقطع دکترا باید رزومه علمی پژوهشی مناسبی را به دانشگاه ارائه دهند رزومه علمی پژوهشی شامل مقاله‌های بین‌المللی مانند آی اس آی، ارائه مدرک زبان آیتلس ۷ به بالا و معدل ۱۶ به بالا می باشد. دوره دکترا در آلمان بین ۳ الی ۴ سال به طول می‌انجامد. مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان در مقطع دکترا به شرح ذیل است :

  • ترجمه ریز نمرات دوره دبیرستان پیش‌دانشگاهی کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ارائه مدرک دیپلم کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ارائه مقاله‌های بین‌المللی
  • ارائه مدرک زبان
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه تحصیلی
  • ارائه پر پوزال
  • ارائه تمکن مالی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه کپی مدارک هویتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد