کارشناسی در آلمان

کارشناسی در آلمان

ادامه تحصیل کارشناسی در آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان همواره و به ویژه در سال های اخیر متقاضیان زیادی از کشور های مختلف سراسر دنیا از جمله ایران را به سوی خود جذب کرده است. مهم ترین دلیل این موضوع را نیز می توان در تحصیل رایگان در آلمان جست و جو کرد. بر اساس تقسیم بندی کشور های مقصد مهاجرت تحصیلی، آلمان جزو آن دسته از کشور هایی است که در گروه کشور های به اصطلاح تحصیل رایگان قرار می گیرند.

البته این نکته تنها وجهه مثبت تحصیل در آلمان نبوده و قطعا سطح بالای کیفیت آموزش در این کشور دلیل مهم دیگری است که افراد را به منظور ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان به این کشور روانه می کند. از دیگر مزایای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان می توان به افزایش شانس اقامت دائم این کشور و در نهایت پاسپورت و حق شهروندی آن اشاره نمود.

زیرا تمدید ویزای افراد به طور پیوسته و به مدت 5 سال باعث دریافت اقامت آلمان می شود. بدین معنی که چنان چه مدت زمان تحصیل فرد 5 سال به طول بینجامد، اقامت دائم آلمان نیز برای وی دور از دسترس نخواهد بود. البته متقاضیان بایستی این نکته را مد نظر قرار دهند که از شرایط تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان طول دوره آن یعنی 3 تا 4 سال است و در این بازه تحصیل رایگان خواهد بود.

نکته مثبت دیگر تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان تعداد بسیار زیاد دانشجویانی است که این کشور در هر سال پذیرش می کند و به ویژه اگر افراد به دنبال تحصیل به زبان آلمانی باشند، با اطمینان بالایی موفق به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان خواهد شد. چرا که از دیگر شرایط تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان این که برنامه های آموزشی در این مقطع به زبان آلمانی ارائه می شوند.

مزیت دیگر تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان اجازه کار دانشجویی در این کشور بوده که با توجه به این که شهریه دانشگاه ها در این کشور بسیار ناچیز و عملا رایگان است، امکان تامین همه یا بخش اعظمی از هزینه زندگی در آلمان به وسیله کار دانشجویی وجود دارد. در نتیجه متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان در صورت داشتن شرایط و استفاده از این فرصت ها، می توانند لذت تحصیل با کیفیت در برترین دانشگاه های دنیا را به صورت کاملا رایگان تجربه کنند.

مهاجرت پزشکان به آلمان

علاوه بر آن کارت دانشجویی در آلمان خدمات بسیار متنوع و گسترده ای مانند حمل و نقل، تخفیف در خرید کتاب و لوازم آموزشی، تخفیف در بلیط سینما، کنسرت و تئاتر و مواردی از این قبیل ارائه می دهد. که بخش مهمی از نیاز ها و دغدغه های دانشجویان را تامین می کند.

برای تحصیل کارشناسی در آلمان چه مدارکی مورد نیاز است؟

برای تحصیل کارشناسی در آلمان چه مدارکی مورد نیاز است؟

همان طور که اشاره شد، تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان مقصد جذاب و محبوبی برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های برتر از سراسر دنیا می باشد. رشته های تحصیلی گسترده و متنوعی به منظور تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان در نظر گرفته شده که کار دانشجویان را به منظور تحصیل در رشته مورد علاقه خود تسهیل خواهد کرد.

هم چنین دانشگاه های آلمان که بسیاری از آن ها با رنکینگ بسیار خوب جزو برترین دانشگاه های دنیا محسوب می شوند، گزینه های تحصیلی بسیار جذابی با برخورداری از انعطاف پذیری لازم در برنامه های آموزشی ارائه می دهند. از جمله این برنامه ها به منظور تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان می توان به دوره های تمام وقت، نیمه وقت و مطالعات مجازی یا آنلاین اشاره کرد. متقاضیان واجد شرایط با فراهم نمودن مدارک مورد نیاز می توانند از این برنامه های آموزشی بهره مند شده و در این دانشگاه های معتبر تحصیل نمایند.

اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان چه مدارکی مورد نیاز است؟

اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان چه مدارکی مورد نیاز است؟

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان با توجه به نوع دانشگاه، رشته مورد نظر و نحوه پذیرش دانشگاه متفاوت می باشد. اما به طور کلی می توان از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرک دیپلم مقطع متوسطه به همراه ریز نمرات آن با ترجمه رسمی به زبان آلمانی
  • مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن با ترجمه رسمی به زبان آلمانی (در صورتی که مدرک دیپلم 12 ساله نباشد)
  • کپی گذرنامه دارای اعتبار متقاضی
  • 12 قطعه عکس رنگی با فرمت مورد نظر (معمولا 4*6)
  • مدرک زبان آلمانی در ترجیحا در سطح C1 و یا حداقل سطح B2
  • کارنامه قبولی در رشته مورد نظر در کنکور سراسری کشور برای افزایش شانس پذیرش
  • انگیزه نامه و هدف از تحصیل در رشته مورد نظر، دانشگاه انتخابی و کشور آلمان
هزینه تحصیل کارشناسی در آلمان چقده؟

هزینه تحصیل کارشناسی در آلمان چقدره؟

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان یکی از مولفه های مهمی است که متقاضیان برای تصمیم گیری و اقدام به منظور تحصیل در این کشور بایستی از آن آگاه باشند. این موضوع از آن جهت مهم است که یکی از مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، ارائه تمکن مالی مورد نیاز جهت تامین نیاز های دانشجو دست کم برای 1 سال می باشد.

هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان شامل هزینه شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی خواهد بود.
همان طور که اشاره شد کشور آلمان یکی از کشور های اصطلاحا تحصیل رایگان به شمار می رود یعنی آن دسته از کشور هایی که برآیند یا مجموع هزینه های تحصیل و زندگی در آن ها به صورت سالیانه تقریبا بین 8 تا 12 هزار یورو تخمین زده می شود.

همان طور که پیش تر اشاره شد تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی بوده و عملا شهریه دانشگاه بسیار ناچیز و تقریبا رایگان در نظر گرفته می شود. تنها هزینه های مربوط به دانشگاه شامل هزینه کپی و ارائه مدرک جهت ثبت نام، هزینه ناچیز دریافت کارت دانشجویی و مواردی از این قبیل در طول سال خواهد بود که این هزینه ها معمولا بین 500 تا 2000 یورو در 1 سال برآورد می شوند.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان علاوه بر هزینه های مربوط به دانشگاه بایستی از هزینه زندگی در آلمان نیز اطلاعات کافی داشته باشند. از آن جهت که پیش تر نیز اشاره شد، آلمان جزو کشور ها تحصیل رایگان بوده و بخش اعظمی از هزینه های تحصیل در آلمان را صرفا هزینه های زندگی تشکیل می دهند.

هزینه زندگی هر شخص در آلمان نیز مانند سایر کشور ها به محل سکونت فرد، سبک زندگی و عادات شخصی وی بستگی داشته و نمی توان به صورت قطعی و برای همه افراد یک هزینه ثابت را در نظر گرفت. اما نکته ای که متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان بایستی به آن توجه کنند، در نظر داشتن این هزینه ها به صورت تقریبی و آمادگی لازم جهت تامین آن ها می باشد.

بر اساس آخرین برآورد ها، هزینه زندگی در آلمان برای 1 نفر به صورت ماهیانه بین 600 تا 800 یورو در هر ماه متغیر خواهد بود. با این تفاسیر مشخص می شود که بیش از 80 تا 90 درصد از هزینه های تحصیل در کشور های به اصطلاح تحصیل رایگان (بین 8 تا 12 هزار یورو) را هزینه های زندگی تشکیل می دهند. البته همان طور که اشاره شد در صورتی که فرد توانایی های لازم را داشته باشد، به راحتی امکان تامین همه یا بخش اعظمی از این هزینه ها توسط کار دانشجویی در آلمان وجود دارد.

برای تحصیل کارشناسی در آلمان از کجا باید شروع کرد؟

تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان با توجه به موارد گفته شده جزو یکی از پر طرفدار ترین و محبوب ترین دوره های تحصیلی کارشناسی در بین کشور های تحصیل رایگان می باشد. دلایل این امر نیز واضح و روشن بوده که برخی از آن ها در این مطلب اشاره شد.

تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان و اخذ مدرک مربوطه از دانشگاه های معتبر این کشور، هم از نظر علمی و تئوری و هم از نظر عملی شرایط بسیار خوبی را برای متقاضیان فراهم ساخته و با بهره مندی از این دستاورد ها و مسیر علمی روشن، فرصت های کاری و شغلی پر شماری در آلمان و برترین کشور های دنیا، انتظار دانش آموختگان را می کشند. اما برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان از کجا باید شروع کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه و تا انتها با ما همراه باشید.

انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه

انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه

انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه در واقع اولین گام به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان به شمار می رود. در مرحله اول متقاضی بایستی در مورد رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود تصمیم بگیرد. این موضوع که بهترین رشته برای فرد کدام رشته می باشد؟ کدام دانشگاه از بین دانشگاه های آلمان را به منظور ادامه تحصیل در مقطع لیسان در آلمان انتخاب می کند؟

در کشور آلمان دانشگاه های معتبر و برنامه های آموزشی زیادی برای دانشجویان بین المللی به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان موجود است که در حوزه ها و رشته های بسیار وسیعی ارائه می شوند. در نتیجه علاقه مندان به اغلب حوزه های مختلف امکان انتخاب رشته مورد علاقه خود را خواهند داشت.

برای این منظور توصیه می شود متقاضیان به دانشگاه و شهر مورد نظر و واحد های درسی رشته انتخابی خود دقت داشته باشند. چرا که موضوع اول در مورد هزینه کلی تحصیل و فعالیت های مختلف و موضوع دوم بر آگاهی فرد نسبت به دروس مورد نظر خود تاثیر گذار خواهد بود.

بررسی و فراهم نمودن مدارک مورد نیاز به منظور ثبت نام در دانشگاه مورد نظر

پس از تعیین رشته مورد علاقه و انتخاب دانشگاه، مرحله بعدی بررسی و فراهم نمودن مدارک مورد نیاز به منظور ثبت نام در دانشگاه مورد نظر خواهد بود. از آن جهت که متقاضیان بایستی از شرایط اخذ پذیرش تحصیلی و ورود به دانشگاه آگاه شده و اقدامات لازم را انجام دهند. قابل توجه این که این مرحله یکی از مهم ترین مراحل به شمار می رود زیرا هر گونه موضوع حتی کوچک، از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

در واقع طی کردن این مرحله به عبارتی همان شروع درخواست فرد تلقی می شود و هر اشتباه کوچکی، امکان به دنبال داشتن یک نتیجه نا مطلوب را خواهد داشت. به منظور جلوگیری از این موضوع و برای موفقیت در تحصیل کارشناسی در آلمان، متقاضیان بایستی همواره با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر، آخرین شرایط و مدارک مورد نیاز را چک کرده و نسبت به تهیه آن اقدام کنند. توصیه می شود در این مرحله افراد از افراد با تجربه و آگاه و مشاوران و کارشناسان متخصص مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

یادگیری زبان آلمانی

یادگیری زبان آلمانی

همان طور که اشاره شد مانند اغلب کشور های دنیا، تحصیلی در مقطع کارشناسی در آلمان نیز به زبان همین کشور یعنی زبان آلمانی امکان پذیر است. چرا که اغلب برنامه های آموزشی در این مقطع به زبان آلمانی ارائه می شود. در نتیجه یکی از مهم ترین مراحل مورد نیاز به منظور تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان، یادگیری زبان آلمانی می باشد.

البته این امکان وجود دارد که برخی از دانشگاه های آلمان مدرک زبان آلمانی ارائه شده در کشور های مقصد از جمله ایران را قبول نکرده و به متقاضیان پذیرش مشروط بدهند. یعنی متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان در صورت داشتن سایر شرایط ابتدا دوره زبان آلمانی را گذرانده و سپس وارد مرحله گذراندن دروس اصلی خواهند شد.

یادگیری زبان آلمانی در حد بسیار خوب علاوه بر این که در زمان دانشجو صرفه جویی می کند، حضور در بین شهروندان آلمانی و بازار کسب و کار این کشور به منظور کار دانشجویی و پاره وقت را تسهیل می سازد. به دلیل این که آلمانی ها بسیار به زبان و فرهنگ خود حساس هستند.

فراهم نمودن شرایط مالی مورد نیاز

فراهم نمودن شرایط مالی مورد نیاز

از دیگر اقداماتی که متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان بایستی انجام دهند، فراهم نمودن شرایط مالی مورد نیاز به منظور تحصیل در آلمان می باشد. بر اساس قوانین و مقررات صدور ویزای تحصیلی آلمان، دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا جهت تحصیل در آلمان و حضور در این کشور، بایستی تمکن مالی مورد نیاز به منظور تامین هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را اثبات نمایند.

در نتیجه بر اساس برآورد ها وجود حداقل 9 هزار یورو در حساب بانکی به نام متقاضی در یک حساب بانکی معتبر لازم خواهد بود. نکته ای که متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان بایستی به آن توجه داشته باشند این که، نحوه آماده سازی این حساب نیز بسیار مهم است.

در نتیجه توصیه می شود متقاضیان از حدود حداقل 4 تا 6 ماه پیش از تقاضای ویزای دانشجویی آلمان برای این موضوع برنامه ریزی کنند. برای این موضوع متقاضیان می توانند از دانشجویان بین المللی در آلمان که از تجربه کافی برخوردارند، در مورد میزان و چگونگی تامین مخارج زندگی و کار دانشجویی اطلاعات لازم را کسب نمایند.

ارسال تقاضا برای دانشگاه مورد نظر

مرحله بعدی به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، پس از این که متقاضی تمامی مدارک و شرایط مورد نیاز را فراهم کرد، ارسال تقاضا برای دانشگاه مورد نظر به منظور اخذ پذیرش تحصیلی می باشد. در این مرحله توصیه موکد این است که در صورت عدم داشتن تجربه و آگاهی کافی و تسلط لازم به زبان آلمانی یا انگلیسی، متقاضیان حتما از کارشناسان مجرب و وکلای مهاجرتی استفاده کنند.

اغلب دانشگاه ها امروزه ثبت نام و دریافت تقاضا ها را به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می دهند. متقاضیان تنها بایستی مراحل گفته شده در سایت دانشگاه را به دقت و درستی انجام داده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری نمایند.

دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر

دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر

پس از این که در مرحله قبل دانشگاه تاییدیه لازم مبنی بر دریافت تقاضای متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان را اعلام کرد، افراد بایستی منتظر دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر باشند. همان طور که پیش تر گفته شد، بیش تر دانشگاه های آلمان حجم گسترده ای از پرونده های تقاضای تحصیل در این کشور را مورد پذیرش قرار می دهند و در نتیجه این مرحله ممکن است کمی طولانی شود.

به ویژه اگر متقاضی به منظور تحصیل در یکی از دانشگاه های برتر این کشور تقاضای خود را ارسال کرده باشد احتمالا زمان بیش تری منتظر خواهد ماند. اما نکته مهم این که چنان چه متقاضی در فرستادن 1 مدرک کوتاهی کرده یا اشتباه ارسال کند، پروسه ذکر شده طولانی تر می شود. در نتیجه توصیه می شود به منظور دریافت پذیرش تحصیلی جهت مقطع کارشناسی در آلمان، متقاضیان عزیز مدارک خود را کامل بفرستند. در این صورت به احتمال زیاد از شانس بالایی برای دریافت پذیرش تحصیلی برخوردار خواهند بود.

اخذ بیمه درمانی برای دانشجو

در صورت دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، مرحله بعدی اخذ بیمه درمانی برای دانشجو خواهد بود. بیمه درمانی جهت دانشجویان بین المللی در آلمان الزامی است و متقاضیان تحصیل در آلمان حتما بایستی نسبت به دریافت آن اقدام نمایند. مانند اغلب کشور های دنیا در آلمان نیز 2 نوع بیمه وجود دارد که شامل بیمه دولتی و بیمه خصوصی می باشند.

اما نکته حائز اهمیت این که نوع بیمه و شرکت ارائه دهنده آن جهت بیمه درمانی دانشجو اهمیت نداشته و دانشجویان آزادانه حق انتخاب دارند. تنها داشتن و اخذ بیمه درمانی اجباری بوده و بایستی حتما انجام پذیرد. این موضوع برای خود دانشجو نیز بسیار مفید بوده از آن جهت که چنان چه به هر دلیلی بیماری یا مشکلی برای شخص ایجاد شود، بیمه انجام شده معمولا خدمات بسیار خوبی در این زمینه ارائه می دهد.

دریافت ویزای تحصیلی آلمان

دریافت ویزای تحصیلی آلمان

مرحله آخر به منظور تحصیل مقطع کارشناسی در آلمان در صورت طی کردن همراه با موفقیت مراحل قبلی و فراهم نمودن همه شرایط و مدارک لازم، دریافت ویزای تحصیلی آلمان خواهد بود. همان طور که پیش تر اشاره شد، دانشجویان کشور هایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند از جمله ایران، به منظور حضور در کشور آلمان بایستی ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی آلمان دریافت کنند.

نکته حائز اهمیت این که کشور آلمان جزو کشور های حوزه شینگن بوده و به خودی خود دریافت ویزای آن با پیچیدگی های خاصی همراه است. در بین کشور های حوزه شینگن آلمان جزو کشور هایی است که حساسیت بیش تری نیز نسبت به صدور ویزای تحصیلی دارد.

در نتیجه توصیه می شود متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی حتما نسبت به زمان بندی مناسب برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان اقدام نمایند. به ویژه این که در سال های اخیر، اخذ وقت سفارت آلمان در ایران نیز بسیار سخت بوده و معمولا افراد زیادی در صف انتظار هستند.

علاوه بر این متقاضیان بایستی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان را فراهم نموده و هنگام حضور در سفارت این کشور ارائه نمایند. نکته قابل توجه این که همه مدارک مورد نیاز بایستی به زبان آلمانی ترجمه رسمی شده و به تایید وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری رسیده باشند. مهم ترین مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان عبارت اند از:

  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر به عنوان مهم ترین مدرک
  • مدرک زبان آلمانی B2 یا C1
  • فرم تکمیل شده تقاضای ویزای دانشجویی (قابل دریافت از سایت سفارت آلمان)
  • مدرک دیپلم متوسطه 12 ساله یا پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات با ترجمه رسمی و تاییدیه های لازم از سازمان های ذیربط
  • انگیزه نامه شخصی
  • گواهی بانکی مبنی بر داشتن تمکن مالی مورد نیاز جهت تامین هزینه ها در آلمان
  • مدرک مربوط به ثبت نام بیمه درمانی (مسافرتی معتبر برای 3 ماه یا دانشجویی)
  • پاسپورت معتبر
  • شناسنامه و کارت ملی
  • عکس گذرنامه ای جدید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به خارج از کشور از طریق ویزا تحصیلی می توانید با کارشناسان موسسه آریاناپارس در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد