کار در آلمان

 

کار در آلمان : با توجه به اقتصاد بسیار پویا موجود در کشور آلمان، سالانه افراد زیادی برای ویزای کار در آلمان اقدام می نمایند. این افراد با توجه به درآمد و دستمزدهای بسیار مناسب در آلمان و فرصت های کاری بیشمار در این کشور در دسترس می باشد، به دنبال ورود به این کشور می باشند. کار در آلمان همانند سایر روش های مهاجرتی دارای شرایط به خصوصی می باشد و افراد در صورت احراز این شرایط مجوز حضور در این کشور را دریافت می نمایند.

شرایط کار در آلمان

سن، تحصیلات، مدرک زبان و میزان سوابق کاری به عنوان اصلی ترین شرایط برای کار در آلمان به حساب می آید. از همین افراد متناسب با روش انتخابی می بایست مدارک و شرایط مورد نظر را احراز نمایند. در هر یک از روش های ورود به آلمان یکی از این عوامل حائز اهمیت می باشد. در ادامه این مقاله به روش های ورود به آلمان و یا بهترین مشاغل برای کار در آلمان اشاره شده است، برای اطلاع از شرایط با ما همراه باشید.

بازار کار در آلمان چگونه است؟

آلمان با 83.1 میلیون سکنه چهارمین اقتصاد ملی و پایگاه صنعتی در جهان را به خود اختصاص داده است. اکثریت قریب به اتفاق مشاغل آلمان مختص به شرکت های کوچک و متوسط ​​می باشد. در مجموع 61٪ از نیروی کار در آلمان در این شرکت های کوچک و متوسط ​​کار می کنند. کشور آلمان پس از کشورهای آمریکا و چین سومین کشور صادراتی بزرگ جهان است.

اشتغال نه تنها برای تأمین معیشت افراد نقش اصلی را در زندگی بیشتر مردم بازی می کند، بلکه محل اشتغال جایی است که آنها ساعات زیادی در روز را سپری می کنند، که اغلب اوقات بیشتر از زمانی است که برای خانواده ها، دوستان و فعالیت های اوقات فراغت سپری می شود. بنابراین، برای بسیاری از افراد “شغل خوب” یکی از نیازهای اصلی رضایت و کیفیت زندگی است. در همین راستا، شرایط کار در آلمان این فرصت را به متقاضیان می دهد تا در بهترین مکان ممکن، مشغول به کار شوند.

قوانین کار در آلمان

منابع عمده قانون کار قانون فدرال، قراردادهای جمعی، موافقت نامه های کاری و دادرسی است. حداقل استانداردهای کار در قوانینی جداگانه در مورد موضوعات مختلف مربوط به کار وضع شده است که با مصوبات دولت تکمیل می شوند. صلاحیت قانون کار، که شامل اختلافات صنفی نیز می شود، با قانون دادگاه کار اداره می شود. 

هر کشور برای استخدام نیروی کار قوانین مشخصی را تنظیم کرده است. این قوانین کار در آلمان هم وجود دارد، از همین رو افراد برای ورود به بازار کار در این کشور می بایت به قوانین موجود، آگاه باشند. در ادامه به برخی از قوانین کار در آلمان پرداخته می شود تا با آگاهی کامل برای ورود به بازار کار این کشور اقدام نمود.

پایان کار

منابع عمده تنظیم این موضوع قانون مدنی و قانون حمایت در برابر اخراج ها است. با این حال، مورد آخر فقط در موسساتی که به طور منظم بیش از پنج کارمند تمام وقت استخدام می کنند (بدون احتساب کارآموزان حرفه ای) اعمال می شود. همچنین، یک کارگر باید یک دوره واجد شرایط شش ماه کار بدون وقفه را به پایان رسانده باشد تا تحت حمایت این قانون واجد شرایط حمایت شود.

ساعت کاری

با توجه به قوانین کار در آلمان، زمان قانونی کار 8 ساعت در روز تعیین گردیده است. بنابراین و با توجه به تعطیلی در روزهای شنبه و یکشنبه، قانون کار هفتگی بین 38 تا 42 ساعت است. در بسیاری از شرکت های خصوصی امکان افزایش ساعت کاری وجود دارد. میزان ساعت کار در آلمان متناسب با کارفرما و قرارداد تنظیم شده تعیین می گردد.

مرخصی با حقوق

این موضوع توسط قانون مرخصی استحقاقی فدرال و با توافق نامه های جمعی تنظیم می شود. حداقل حق مرخصی قانونی 24 روز در سال تقویمی بدون احتساب روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی است. این قانون برای زایمان و مرخصی زایمان اعمال می شود. میزان مرخصی مورد نظر برای مادران از 6 هفته قبل از بارداری تا 8 هفته پس از تولد اجرا می شود.

حداقل سن و حمایت از کارگران جوان

اشتغال کودکان طبق قانون حمایت از کارگران جوان ممنوع است. این امر نه تنها در مورد کودکان زیر 15 سال بلکه در مورد کسانی که بزرگتر هستند و هنوز هم مجبور به تحصیل در مدرسه تمام وقت هستند، اعمال می شود.  ساعات کار روزانه نباید بیشتر از 8 باشد و هرگونه شغل بین ساعت 8 عصر تا 6 صبح ممنوع است.

پر درآمد ترین مشاغل در آلمان

یکی از مهم ترین فاکتورهای ورود به بازار کار در آلمان، میزان حقوق دریافتی در آن حرفه مورد نظر می باشد. حداقل دستمزد قانونی 9.35 یورو در ساعت برای کلیه کارمندان در تمام بخش های تجاری اعمال می شود. بسیاری از مهاجران و نیروی متخصص با توجه به این نکته، کشور مورد نظر خود را انتخاب می نمایند. لازم به ذکر است که میزان حقوق و دستمزد عنوان شده با توجه به میانگین در نظر گرفته شده در کشور آلمان است. در ادامه این بخش به پر درآمد ترین مشاغل در آلمان اشاره شده است.

Consultant

مشاوران در زمینه های خاص (شامل امنیت، حسابداری، قانون، مدیریت، آموزش و غیره) مشاوره تخصصی ارائه می دهند. آنها ممکن است، داخل یک شرکت فعالیت کنند و یا برای ارائه خدمات به مشتریان در یک شرکت مشاوره استخدام شوند.

  • حقوق و دستمزد: دستمزد یک مشاور بین 30 تا 46 هزار یورو تخمین زده می شود. لازم به ذکر است با توجه به سابقه کار و تجربه بالاتر می توان حقوق و دستمزدی بیشتری را دریافت نمود.
  • شرایط ورود: مدرک کارشناسی در یک رشته مرتبط مانند مدیریت بازرگانی، امور مالی، حسابداری و مدیریت بازرگانی

Engineer

مهندسان وظیفه طراحی مواد، سازه ها و سیستم ها را ضمن رعایت اصول، مقررات، ایمنی و هزینه بر عهده دارند. وظایف آنها با توجه به شاخه مربوطه از جمله مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی برق و مهندسی مکانیک متفاوت است.

  • حقوق: مهندسان معمولاً در حدود 46 هزار یورو درآمد دارند، که سپس حقوق با توجه به نقش و تجربه افزایش می یابد. به عنوان مثال، یک مدیر فنی می تواند سالانه 138 تا 168 هزار یورو درآمد کسب نماید.
  • شرایط ورود: در حالی که تحصیلات تکمیلی برای ورود به بسیاری از مشاغل مهندسی در کشور آلمان لازم نیست، اما مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته مورد نظر بسیار مورد توجه است.

IT specialist

متخصصان فناوری اطلاعات افراد حرفه ای آموزش دیده ای هستند که پشتیبانی فناوری اطلاعات را ارائه می دهند. آنها به شرکتها و سازمانها در زمینه مدیریت سخت افزار، نرم افزار، شبکه و حل مشکلات کمک می کنند.

  • حقوق: آنها سالانه به طور متوسط ​​66 هزار یورو درآمد دارند. با تجربه، آنها می توانند به سمت مدیر IT تبدیل شوند که حقوق سالانه آنها در حدود 81 هزار یورو تخمین زده می شود.
  • شرایط ورود: به طور کلی به یک مدرک لیسانس در یک رشته مربوط به کامپیوتر، از جمله علوم کامپیوتر، سیستم های اطلاعاتی یا فناوری اطلاعات برای ورود به بازار کار در آلمان نیاز است.

Lawyer

نقش وکیل در حوزه های قضایی قانونی بسیار متفاوت است. به طور کلی، آنها در موارد حقوقی مانند مالکیت و حقوق شخصی به مشتریان مشاوره می دهند و در صورت لزوم آنها را در اختلافات و دادرسی ها وکالت می دهند.

  • حقوق: وکلا در شرکت های کوچک معمولاً کمتر از 40 هزار یورو در سال درآمد دارند. دستمزد سالانه در شرکت های متوسط ​​به 50 تا 80 هزار یورو و در شرکت های بزرگ تا 700 هزار یورو یا بیشتر افزایش می یابد.
  • شرایط ورود: روند وکالت در کشور آلمان بسیار طولانی و به صورت معمول 7 سال به طول می انجامد.

Attending physician

پزشکان معالج معمولاً در یک کلینیک یا یک مرکز مراقبت پزشکی فعالیت دارند. آنها بر همکاران، دانشجویان، دانشجویان پزشکی و سایر پزشکان نظارت می کنند و آنها مسئول یک بخش خاص در تخصص انتخاب شده خود هستند.

  • حقوق: هشتاد درصد حقوق پزشکان معالج بین 85 تا 150 هزار یورو در سال است. در همین حال، پزشکان ارشد با تجربه در این نقش می توانند سالانه 272 هزار یورو درآمد کسب نمایند.
  • شرایط ورود: برای دسترسی به این نقش در ابتدا می بایست مدرک پزشکی را اخذ نمود. در همین راستا، اولین گام تایید مدارک پزشکی و سپری کردن مراحل مورد نیاز با توجه به قوانین کشور آلمان است.

Laboratory manager

مدیران آزمایشگاه مسئول عملیات ایمن و کارآمد آزمایشگاه بالینی، پزشکی قانونی، تحقیق و توسعه یا پزشکی هستند.

  • حقوق و دستمزد: به طور معمول مدیران با تجربه برای کار در آلمان سالانه در حدود 123 هزار یورو حقوق دریافت می کنند.
  • شرایط ورود: بیشتر کارفرمایان به دنبال مدیران آزمایشگاه با مدرک لیسانس، معمولاً در فن آوری پزشکی، شیمی یا مهندسی شیمی هستند. 

Sales manager

نقش مدیر فروش معمولاً شامل توسعه استعدادها و مدیریت روزمره است. آنها اهداف و سهمیه ها را تعیین، برنامه های فروش می سازند، داده ها را تجزیه و تحلیل می کنند و در روند جذب کارکنان فروش شرکت می کنند.

  • حقوق و دستمزد: آنها بالاترین حقوق را در بخشهای بازاریابی و فروش کسب می نمایند و متخصصان باتجربه سالانه 134 هزار یورو درآمد کسب می کنند.
  • شرایط ورود: به طور کلی، فروش زمینه ای است که در آن ساختار سلسله مراتب توسط شایستگی تعیین می شود. بنابراین، با مدرک کارشناسی می توان وارد بازار کار در آلمان شد.

Investment banker

بانکداران سرمایه گذاری، اساساً مشاوران مالی شرکت هستند. آنها معمولاً در یک موسسه مالی یا در یک بخش بزرگ بانک که با افزایش سرمایه برای دولت ها، شرکت ها و نهادهای دیگر کار می کنند.

  • حقوق و دستمزد: متوسط حقوق این دسته از افراد در حدود 150 هزار یورو در سال تخمین زده می شود.
  • شرایط ورود: در سطح مدیریت، به احتمال زیاد به مدرک MBA نیاز خواهید داشت. اما سابقه تحصیلی مناسب در اقتصاد، ریاضیات و آمار و همچنین داشتن مجوزهای مربوطه معمولاً کافی است.

Federal minister

وزرای فدرال اعضای دولت فدرال، کابینه آلمان هستند. آنها در رابطه با سایر وزرا در مورد سیاست ها تصمیم گیری و اجرا می کنند.

  • حقوق و دستمزد: وزرای فدرال معمولاً 14 هزار یورو ماهانه یا 168 هزار یورو در سال درآمد دارند. در عین حال، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان است، ماهیانه حدود 17 هزار یورو یا 204 هزار یورو در سال درآمد دارد.
  • شرایط ورود: بسیاری از سیاستمداران پیش از ورود به سیاست، مشاغل موفقی را در زمینه هایی مانند حقوق یا اقتصاد پشت سر گذاشته اند. لازم به ذکر است شرط ورود به این درجه شغلی، اخذ شهروندی کشور آلمان می باشد.

Managing director

مدیران عامل یا مدیر عاملان دارای رتبه برتر در هیئت مدیره یک شرکت هستند و بالاترین شغل را در آلمان دارند. آنها مسئول مدیریت فعالیتهای روزمره و مالی شرکت شان و همچنین اطمینان از انجام کلیه تعهدات قانونی هستند.

  • حقوق و دستمزد: مدیران عامل در شرکت هایی با 25 کارمند یا کمتر معمولاً 170 هزار یورو در سال درآمد دارند. کار در آلمان و در شرکت های بزرگتر در حدود 377 هزار یورو درآمد خواهد داشت. به عنوان مثال، مارتین وینترکورن در زمان مدیر عاملی خود در فولکس واگن، سالانه 15 میلیون یورو درآمد کسب کرد.
  • شرایط ورود: هنگام درخواست برای کار در این حرفه مدرک کارشناسی ارشد یا حرفه ای در مدیریت  معمولاً مورد نیاز است. بسیاری از مدیران عامل مدرن، کار آفرینان خود ساخته اند و هیچ پیشینه رسمی در مدیریت شرکت ندارند.

روش های ورود به بازار کار آلمان

کشور آلمان دو روش را برای ورود به بازار کار برای نیروی متخصص بین المللی در نظر گرفته است. افراد متناسب با شرایط مورد نظر قادر خواهند بود برای هر یک از این روش هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود، اقدام نمایند. لازم به ذکر است که ویزای تحصیلی به عنوان یک راه برای ورود به کشور آلمان تلقی می شود و دانشجویان پس از تحصیل قادر خواهند به بازار کار آلمان ورود کنند.

مهاجرت پزشکان به آلمان

اخذ ویزای جستجوی کار

یکی از روش های ورود به بازار کار آلمان، اقدام برای ویزای جستجوی کار یا Job Seeker است. افراد به واسطه این ویزا قادر خواهند بود به مدت 6 ماه در کشور آلمان به دنبال کار بگردند. افراد در صورت احراز شرایط مورد نیاز قادر خواهند بود برای این ویزای اعلام شده، اقدام نمایند. حداقل مدرک تحصیلی برای اقدام از این روش مدرک کاردانی از موسسات مورد تایید آلمان می باشد. افراد با مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط به همراه مدرک زبان آلمانی قادر خواهند بود برای ویزای جستجوی کار در آلمان اقدام نمایند.

دریافت دعوت نامه کاری

در تمامی کشورهای دنیا و اروپایی علی الخصوص کشور آلمان، افراد در صورت دریافت یک پیشنهاد کاری قادر خواهند بود برای ویزای کاری در کشور مورد نظر اقدام نمایند. با توجه به قوانین اتحادیه اروپا، کارفرما های مقیم کشور آلمان برای جذب نیروی مورد نظر می بایست در ابتدا، افراد متخصص کشور آلمان را استخدام نمایند. در صورت عدم تامین نیازهای کارفرما، این امکان میسر می شود که نیروی مورد نظر خود را از خارج از اتحادیه اروپا جذب نمایند. از همین رو در صورت دریافت دعوتنامه کاری می توان برای ویزای کار در آلمان اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه مهاجرتی آریانا پارس

شروع زندگی در یک کشور جدید، بزرگترین تصمیم زندگی شماست. ما با ۷ سال سابقه درخشان، ارائه پرونده های تحصیلی، کاری و سرمایه گذاری مختلف و کسب رضایت نزدیک به هزار موکل به شما کمک میکنیم تا بهترین تصمیم رو برای زندگیتون بگیرید…

ارتباط با ما

آدرس دفتر مرکزی:

اتوبان ستاری جنوب بعد از همت ، بلوار لاله، بین ستاری و پژوهنده، پلاک ۲۰

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۶۲۶۴۱۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه آریانا پارس میباشد